
Sähköinen asiointi
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on asukkaiden käytössä sekä alueellisia että kansallisia sähköisiä asiointipalveluita. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sähköisen asioinnin palvelut uudistuvat vuosien 2023-2024 aikana. Sähköiset asiointipalvelut vaihtelevat kuntakohtaisesti.
Influenssa- ja koronarokotusten sähköinen ajanvaraus
Varaa aika influenssa- ja koronarokotuksiin täältä
Sähköinen ajanvaraus
Sähköisesti voit varata, perua tai siirtää aikoja ja tarkastella jo tekemiäsi varauksia 24/7. Palveluiden tarjonnassa on toistaiseksi vielä kuntakohtaisia eroja. Palvelut tulevat laajentumaan. Lisätietoja mahdollisuuksista alla olevien linkkien kautta.
- Laboratorion ajanvaraus
- Influenssa- ja koronarokotuksien ajanvaraus
- Lastenneuvolan ajanvaraus
- Perhesuunnitteluneuvolan ajanvaraus
- Aikuisneuvolan ajanvaraus
- Suun terveydenhuollon ajanvaraus
- Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon ajanvaraus
- Lääkärin ja hoitajan vastaanoton ajanvaraus
- Digifysioterapeutin etävastaanoton ajanvaraus
- Seinäjoen hoitotarvikejakelun ajanvaraus
- Vastaanottoajan peruminen

Omat terveystietosi ja asiointisi
Omakannasta näet omat terveystietosi ja reseptisi. Voit myös katsella laboratoriotuloksia, uusia reseptin ja tehdä hoitotahdon. Kirjaudu Omakantaan turvallisesti kanta.fi-sivuston kautta.
Hyvis-palvelu on käytössä Etelä-Pohjanmaalla (pl. Seinäjoki ja Isokyrö), jossa voit täyttää esitietolomakkeita ja viestiä ammattilaisten kanssa.

Hyvinvointialueen chat-palvelu
Chatissa työskentelee terveys- ja sosiaalipalveluiden ammattilaisia. Ammattilaisten kanssa pääset asioimaan www.hyvaep.fi-sivuston kautta klikkaamalla chat-ikkunaa sivun oikeassa alareunassa. Terveyspalveluiden ammattilaisen (terveydenhoitaja) sekä sosiaalipalveluiden ammattilainen (sosiaaliohjaaja) kanssa asiointi on maksutonta. Kuvaile chatbot Konstille, mitä asiasi koskee, ellei botti osaa sinua auttaa, voit valita yhteydenottokanavaksesi chatin.

Voit antaa palautetta palveluistamme joko nimettömänä tai yhteystiedoillasi. Lisäksi sinulla on asiakkaana, potilaana tai hänen läheisenään mahdollisuus ilmoittaa vaaratilanteesta.
- Anna palautetta hoitoon tai palveluun liittyen
- Ilmoita vaaratilanteesta
- Ota yhteyttä potilasasiamieheen
- Ota yhteyttä sosiaaliasiamieheen
- Ota yhteyttä tietosuojavastaavaan
- Asiakas- tai potilastietorekisterin käyttäjälokitietojen pyytäminen
- Asiakas- tai potilasrekisteriin tallennetun henkilötiedon korjaaminen
- Asiakas- ja potilasrekisteriin tallennetun henkilötiedon tarkastaminen
- Potilaan hoitoon ja kohteluun liittyvä muistutus

Voit arvioida oireesi ja saada luotettavan arvion hoidon tarpeestasi. Oirearviokyselyitä on saatavilla erilaisiin oireisiin, esimerkiksi virtsatietulehdukseen tai alaselän kipuun. Vastaa oirekyselyyn ja saat ohjeet, joiden mukaan voit toimia. Tarvittaessa voit lähettää oirearvion ammattilaiselle, joka ottaa sinuun yhteyttä Omaolon kautta tai puhelimitse.

Sosiaalihuollon hakemukset ja ilmoitukset
Voit hakea palveluitamme ja tehdä ilmoituksia sähköisesti. Hakemukset ja ilmoitukset siirtyvät suoraan ammattilaistemme käsiteltäväksi.
Omapalvelun kautta voit hakea sosiaalipalveluita ja tehdä lastensuojeluilmoituksen tai ilmoituksen sosiaalihuollon tarpeesta. Omapalvelu on käytössä Etelä-Pohjanmaalla.
- Lastensuojeluilmoitus
- Sähköinen yhteydenotto sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen (Omapalvelu)
- Ilmoitus sosiaalihuollon tarpeesta sähköisesti (Omapalvelu)
- Sähköinen täydentävä ja ehkäisevä toimeentulotukihakemus (Omapalvelu)
- Omapalvelun käytön ohjeet
- Vammaispalveluhakemus
- Kuljetuspalveluhakemus (Vpl)

Voit tehdä itsenäisesti terveystarkastuksen, joka arvioi elintapojasi ja henkistä hyvinvointiasi. Voit myös aloittaa itsenäisesti hyvinvointivalmennuksia, jotka kannustavat sinua elämäntapamuutoksiin.
Terveystarkastus ja hyvinvointivalmennukset ovat Omaolon palveluita.

Voit lähettää esitietoja palveluihimme hoidon suunnittelua ja toteuttamista varten. Voit myös vastata terveystietokyselyihin, joilla kartoitetaan terveydentilaasi. Kirjaudu Etelä-Pohjanmaalla (pl. Seinäjoki ja Isokyrö) käytössä olevaan Hyvis-palveluun esitietojen ja kyselyvastauksien lähettämiseksi ammattilaisille.

Voit jättää yhteydenottopyyntöjä palveluihimme sekä lähettää ja vastaanottaa viestejä, kun olet saanut viestioikeuden ammattilaiselta. Voit myös olla yhteydessä terveysasioissasi Seinäjoen ja Suupohjan sote-keskuksiin Klinik-palvelun kautta. Lisäksi voit olla Omapalvelun kautta yhteydessä sosiaalihuollosta vastaavaan viranomaiseen, jos henkilön sosiaalihuollon tarve on ilmeinen.
- Lähetä yhteydenottopyyntö Hyvis-palvelussa
- Lähetä viesti Hyvis-palvelussa
- Siirry Seinäjoen sote-keskuksen Klinik-palveluun
- Siirry Suupohjan sote-keskuksen Klinik-palveluun
- Kiireetön sähköinen yhteydenottopyyntö, ikäihmisten palvelut (Kauhava, Evijärvi)
- Kiireetön sähköinen yhteydenottopyyntö, ikäihmisten palvelut (Ilmajoki, Kurikka)
- Kiireetön sähköinen yhteydenottopyyntö, ikäihmisten palvelut (Lapua)

Etävastaanottopalvelut
Etävastaanotolla tarkoitetaan sitä, että asiakkaan hoitaminen ja hoitoon liittyvät päätökset tai suositukset perustuvat videon välityksellä järjestettyihin ammattilaisen ja asiakkaan kahdenkeskeisiin keskusteluihin.

Etätestauspalvelu
Epäiletkö seksitautia? Sinulla on mahdollisuus ottaa näyte luotettavaa klamydia- ja tippuritestiä varten myös kotona. Käyttääksesi palvelua tarvitset joko pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Palvelu on tarkoitettu Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille.

Täältä löydät tietoa, tukea ja palveluita perheellesi.
Omaperheestä saat tietoa lapsiperheen elämästä aina raskausajasta lapsen syntymään ja kasvuun täysi-ikäiseksi saakka. Löydät myös apua perheiden ongelmiin ja tietoa alueesi palveluista perheille.

Hoitotarviketilaus
Voit tehdä hoitotarviketilauksen sähköisesti palse.fi-portaalissa.