Asiakasraati
Hyvinvointialueen asiakasraati aloittaa toimintansa syksyllä 2025
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle haetaan jäseniä neljään asiakasraatiin, joiden tehtävänä on tuoda hyvinvointialueen toimintaan asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaiden näkemyksiä, kokemuksia ja odotuksia palveluista. Ne tuottavat uusia ideoita siitä, miten palveluita voitaisiin kehittää ja järjestää käyttäjäystävällisemmin.
Raadit:
- Lasten, nuorten ja perheiden asiakasraati
- Työikäisten asiakasraati
- Ikäihmisten asiakasraati
- Vammaisten asiakasraati
Hakuprosessi
Asiakasraatiin haettiin 16.6.–10.8.2025 avoimella haulla jäseniä ja saimme 60 kiinnostunutta yhteydenottoa. Suurin mielenkiinto kohdentui Ikäihmisten ja Vammaisten asiakasraateihin. Jatkamme hakuaikaa Lasten, nuorten ja perheiden sekä Työikäisten asiakasraateihin pienen hakijamäärän ja alueellisen epätasaisuuden vuoksi. Kyseisiin raateihin mielenkiintonsa osoittaneet hakijat huomioidaan aikaisemmasta hausta.
Asiakasraadin toiminta
Asiakasraadin ensimmäinen kokoontuminen on lokakuussa 2025. Raadit kokoontuvat 2–4 kertaa vuodessa joko kasvokkain tai Teams-etäyhteyden välityksellä. Raadit työskentelevät neljän vuoden ajan.
Asiakasraadin muistiot, julkilausumat ja kannanotot viedään tiedoksi hyvinvointialueen johtoryhmille. Muistio julkaistaan myös hyvinvointialueen verkkosivuilla.
Asiakasraati ei ole hyvinvointialueen virallinen vaikuttamistoimielin, vaan perustuu vapaaehtoisuuteen. Raatilaisille ei makseta kokoontumisista palkkioita vaan matkakulukorvaus.
Lisätietoja:
Aila Mäki-Rajala
asiakkuuspäällikkö
aila.maki-rajala@hyvaep.fi
puh. 050 474 4159