Lähitukea tarjoavat toimijat

Kirjastot
Lähituen muoto riippuu kirjaston koosta, resursseista tarvehetkellä sekä virkailijan digiosaamistaidoista. Joissakin kirjastoissa on erikseen omia digineuvojia. Digiopastajia saattaa myös löytyä omalla alueella toimivista järjestöistä tai yhdistyksistä tai kirjaston yhteistyötahoista.
Kelan asiointipisteet ja etäpalvelu
Etäpalvelu on Kelan antamaa palvelua videoyhteydellä. Asiointipisteen henkilökunta kartoittaa asiakkaan asiointitarpeen ja tarvittaessa ohjaa asiakkaan etäpalveluun, jolloin luodaan yhteys Kelan asiakaspalveluun. Jos asia ei vaadi Kelan asiakaspalvelun neuvontaa tai jos etäpalvelua ei ole asiointipisteessä tarjolla, on neuvonta asiointipisteessä yleisluontoista ohjaten verkkoasiointiin.
- Etäpalvelupisteet
Alahärmän asiointipiste (ei ole kirjastossa), Kurikan pääkirjasto, Kurikan Jalasjärven ja Jurvan kirjastot sekä Teuvan kirjasto. Lapuan asiointipiste ei sijaitse kirjastossa, mutta sen vieressä. - Asiointipisteet ilman etäpalvelua
Alavuden Töysän kirjasto, Isojoen asiointipiste, Isonkyrön kirjasto, Karijoen kirjasto ja Vimpelin asiointipiste.
Muut lähitukea tarjoavat digitukitoimijat
Toimintojentalo (Seinäjoki), MikäDigi-hanke ja kansalaisopiston digiystävät (Seinäjoki). Lisäksi Sedun omaDigituki – projektin puitteissa nuoria voi pyytää erilaisiin tapahtumiin tai tapaamisiin toimimaan digiopastajina eri aihealueisiin liittyen. Erityisryhmistä Pohjanmaan Näkövammaisilla on omaa digitukea tarjolla nimellä IT-ohjaus.
MikäDigi-hanketta hallinnoi Yhteisöjen yhdistys ry, joka tunnetaan paremmin nimellä Järjestötalo. Hanke kouluttaa vapaaehtoisia ikäihmisiä toimimaan maksutta digivertaisina toisille ikäihmisille ja ohjeistamaan digilaitteiden ja -palveluiden käyttöä. Tällä hetkellä digivertaisia on:
- Seinäjoella
- Seinäjoen Ylistarossa
- Kauhavalla
- Evijärvellä
- Lappajärvellä
- Vimpelissä
- Kurikan Jalasjärvellä
- Kurikassa
- Kauhajoella
- Teuvalla
Hankkeen tarkoituksena on lisätä ikäihmisten arkielämää helpottavia digitaitoja, kuten älylaitteiden ja tietokoneen käyttöä, sekä vahvistaa ikäihmisten digirohkeutta.
Hanke tarjoaa digivertaisille maksuttomat koulutukset, materiaalin ja jatkuvan tuen hankkeen ajan.
Hanke järjestää infoja ja tietoiskuja digiaiheista eri puolilla maakuntaa.
Ajanvarauksella sovitaan digivertaisen ja opastettavan kanssa sopiva aika ja paikka digiopastukselle. Hankkeen työntekijä on tarvittaessa mukana opastuksessa. Teemme myös kotikäyntejä mahdollisuuksien mukaan.
Hankkeen toiminta on asiakkaille maksutonta.
Hallituskatu 20
Seinäjoen kansalaisopiston digiystävät (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Digiystävät eli vapaaehtoiset seniorit opastavat maksutta ajanvarauksella. Kansalaisopiston digiopettaja on aina mukana ohjauksissa. Opastusajankohdat löytyvät oheisilta verkkosivuilta.
Hallituskatu 20
Digiapu – Toimintojentalo (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Toimintojentalon digiavusta saavat yksityiset henkilöt ohjausta, neuvontaa, käyttöopastusta ja ongelmanratkaisua erilaisten digilaitteiden parissa.
Hallituskatu 20
Sedun omaDigituki – Apuna digiarjessa (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Sedun tieto- ja viestintätekniikan opiskelijoita voi pyytää paikalle erilaisiin tapahtumiin tai tilaisuuksiin. Yhteystiedot löytyvät oheisilta verkkosivuilta.
Opiskelijat ovat toimineet digiopastajina mm.
- OmaSP:n kanssa yhteistyössä toteutetuilla kiertueilla eri puolilla maakuntaa
- Digiarki-tapahtumissa omalla esittelypisteellään
Hallituskatu 20
Pohjanmaan Näkövammaiset (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Lähituki
Pohjanmaan Näkövammaiset ry antaa IT-ohjausta, joka on tarkoitettu toiminta-alueemme näkövammaisille. Yhdistyksemme toimii Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla.IT-ohjausta voi tilata kotiin ja palvelu on maksutonta.
Etätuki
Opastusta on myös mahdollista saada etäneuvontana puhelimitse ja sähköpostitse maksuttomasti.
Daisy-neuvonta
Näkövammaisten Liitto ry antaa myös Daisy-neuvontaa. Daisy-neuvonta opastaa Daisy-soittimen lainaamisessa ja käytössä puhelimitse ja sähköpostilla.
Hallituskatu 20
Alajärven kaupunginkirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Kirjastosta voi käydä kysymässä apua digiongelmiin kirjaston aukioloaikoina. Autamme missä pystymme esim. kännykän käytössä, verkkosivujen löytämisessä, tulostamisessa jne. Luonnollisesti neuvomme kaikkien kirjaston digipalvelujen käytössä (verkkokirjaston käyttö, e-kirjasto, digilehdet, elokuvat jne.)
Henkilökohtainen opastus
Henkilökohtaista opastusta on mahdollista saada kirjaston aukioloaikoina nopeasti neuvottaviin asioihin ja sitä on mahdollista myös varata etukäteen, jolloin aikaa voidaan varata hieman enemmän. Kirjastossa myös kokoontuu digineuvontaryhmiä etukäteen ilmoitettuina aikoina.
Hallituskatu 20
Alavuden kaupunginkirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Opastamme kirjaston omien digipalveluiden käytössä. Opastamme myös kirjaston koneita käyttäviä.
Yleinen digituki – Alavuden kaupungin palvelupiste
Alavuden kaupungin palvelupiste (linkki avautuu uuteen välilehteen) (kaupungin infon yhteydessä)
Alavuden kaupungin palvelupisteen palveluneuvoja opastaa sinua laitteiden ja sähköisten palvelujen käytössä ja
Henkilökohtainen opastus
Tarvittaessa digitukea voidaan tarjota kuntalaiselle myös ajanvarauksella kaupungin palvelupisteessä.
Hallituskatu 20
Evijärven kunnankirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Opastamme kirjaston omien digipalveluiden käytössä yleisen asiakaspalvelun yhteydessä.
Hallituskatu 20
Ilmajoen kirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Yleistä digitukea on tarjolla kirjaston aukioloaikoina.
Hallituskatu 20
Isojoen kirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Opastamme kirjaston omien digipalveluiden käytössä.
Henkilökohtainen opastus
Henkilökohtaisesti henkilökunnan toimesta yleisen asiakaspalvelun yhteydessä ja henkilökunnan osaamisen puitteissa.
Hallituskatu 20
Isonkyrön kunnankirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Henkilökohtaista neuvontaa/opastusta normaalin asiakaspalvelun yhteydessä esimerkiksi laitteiden käyttöön (tulostus, kopiointi, skannaus yms.), viranomaisten verkkopalveluiden yms. käytössä.
Kelan asiointipiste
Neuvomme Kelan ja myös muiden viranomaisten verkkopalveluiden käytössä tarvittaessa. Muissa asioissa neuvomme kukin oman osaamisemme puitteissa.
Henkilökohtainen opastus
Normaalin asiakaspalvelun yhteydessä, ei varattavia aikoja. Parhaiten digiapua saa arkisen klo 12-16, kun (yleensä) on enemmän kuin 1 virkailija paikalla.
Hallituskatu 20
Karijoen kirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Tarjoamme digiapua esim. laitteiden päivityksiin liittyvissä asioissa. Yleensä asiakas tulee laitteensa (puhelin, tablet,Ipad) kanssa kirjastoon kysymään apua ja pyrimme auttamaan heitä mahdollisuuksien mukaan.
Henkilökohtainen opastus
Meiltä on saatavissa henkilökohtaista apua.
Yhteistyö
Myös erilaisia digitukeen liittyviä tapahtumia on järjestetty. Kansalaisopiston kanssa on järjestetty mm. Mobiilit haltuun -kurssi.
Hallituskatu 20
Kauhajoen pääkirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Kirjasto tarjoaa apua tulostamiseen, älylaitteiden päivittämiseen ja ongelmien ratkaisemiseen, kirjaston e-palvelujen opastamiseen sekä tukea uuden laitteen käyttöönottoon virkailijan osaamisen ja ajan puitteissa.
Henkilökohtainen opastus
Saatavissa pääsääntöisesti henkilökohtaista digitukea/-opastusta.
Kansalaisopisto tarjoaa enemmän ryhmämuotoisia kursseja mobiililaitteen sekä tietokoneen käyttäjille.
Yhteistyö
Yhteistyötä on tehty mm. koulutuskuntayhtymä Vuoksin opiskelijoiden kanssa ja Leader Suupohjan kanssa. Nämä yhteistyökokeilut ovat liittyneet vahvasti peliviikkoon, mediataitoviikkoon tai SeniorSurfiin.
Hallituskatu 20
Kauhavan pääkirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Kirjaston asiakaspalvelussa tulee päivittäin tilanteita, joissa asiakkaalle opastamme tietokoneen käyttöä, tulostamista, skannaamista, e-kirjaston käyttöä tai asiakaskoneella e-lehtien lukemista henkilökunnan osaamisen ja ajan puitteissa.
Henkilökohtainen opastus
Ei ole tarjolla suunniteltua ja valmisteltua digiopastusta tai tapahtumaa, vaan opastus on yleensä asiakkaan henkilökohtaista auttamista.
Yhteistyö
Kirjaston tiloissa on ollut noin kerran kuussa Järvilakeuden kansalaisopiston järjestämää digiopastusta eläkeikäisille. He ovat yleensä tulleet ajanvarauksen kautta.
Hallituskatu 20
Kuortaneen kirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Autamme kirjaston palveluaikoina kaikkia asiakkaita digiongelmien kanssa kykyjemme mukaan. Meille voi tulla kysymään neuvoa ja apua ja yritämme löytää avun tai ohjata sellaisen luo, mikäli emme itse osaa auttaa.
Henkilökohtainen opastus
Ei säännöllistä ohjausta/opastusta.
Hallituskatu 20
Kurikan kirjastot (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Annamme Kurikan pääkirjastossa kaikenlaista digitukea painottaen uusien ohjelmien ja laitteiston käyttöä ja niiden ongelmatilanteiden ratkaisua. Emme tee suuria asennuksia tai korjaa laitteita, vaan ohjaamme sitten aina eteenpäin, mikäli asia ei meidän kanssa ratkea. Emme myöskään opasta sen suuremmin uusien laitteiden ostossa, vaan ohjaamme asiakkaan aina myyvien ammattilaistahojen puoleen. Autamme kaikenlaisissa pulmatilanteissa niin paljon kuin pystymme ja/tai osaamme.
Henkilökohtainen opastus
Meillä on varattavissa digitukeen tunnin aikoja per asiakas, ja nämä ajankohdat vaihtelevat aina kuukausittain sen mukaan, miten paljon meillä on resursseja antaa. Ajan voi varata Kurikan kirjaston asiakaspalvelun kautta niin paikan päällä, puhelimitse kuin sähköpostitse.
Yhteistyö
Teemme yhteistyötä digituen kanssa lähinnä mahdollisten tapahtumien kanssa, esimerkiksi meillä on ollut Ilkka-Pohjalaisen käytön opastusta niin, että meillä oli talon ulkopuolinen taho esittelemässä palvelua.
Hallituskatu 20
Lappajärven kirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Tarjoamme asiakkaille yleistä tapauskohtaista digitukea, joka liittyy kirjaston tarjoamiin palveluihin tai satunnaisiin asiakkaan omiin digiongelmiin kuten mobiililaitteen tai sähköpostin käyttöön yms.
Henkilökohtainen opastus
Tällä hetkellä ei ole saatavissa kirjaston henkilökunnalta tai ulkopuoliselta neuvojalta saatavaa varattavaa digitukea asiakkaille henkilökohtaisesti tai pienryhmissä.
Yhteistyö
Kansalaisopisto on hyödyntänyt tilojamme digitukituntien pitämiseen. Osallistujamäärät vaikuttavat toteutumiseen.
Hallituskatu 20
Lapuan pääkirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Lapuan kaupunginkirjastossa asiakas saa asian hoitamiseen tarvitsemaansa digitukea mahdollisuuksien mukaan.
Kirjastossa voi käyttää tietokonetta, tulostaa, kopioida ja skannata ja saada tukea sekä näiden että omien laitteiden käytössä.
Asiakas saa tukea kirjaston ja myös muiden palveluntarjoajien digipalveluiden käytössä.
Asiakas saa opastusta siihen, mistä kannattaa kysyä digitukea ko. ongelmassaan.
Henkilökohtainen opastus
Henkilökohtaiseen digiopastukseen voi varata ajan.
Yhteistyö
Lapuan kansalaisopisto on järjestänyt digitukeen liittyviä kursseja.
Eepos -kirjastoissa on ollut hankerahoilla järjestettyjä digiopastuksia, joissa yhteistyökumppaneina mm. pankki.
Hallituskatu 20
Seinäjoen pääkirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Seinäjoen kirjaston digiopastus (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Seinäjoen kaupunginkirjaston digiopastajat auttavat erilaisten laitteiden, ohjelmien ja verkkopalveluiden käytössä. Autamme kirjaston omien verkkopalvelujen ja laitteiden käytössä, tiedonhaussa ja asiakkaan oman laitteen peruskäytössä parhaan osaamisemme mukaan. Tietotekniikan aktiivikäyttäjinä autamme arjen digipulmissa. Kaikkeen emme tiedä vastausta, mutta pyrimme ohjaamaan oikean tahon puoleen ongelman ratkaisemiseksi.
Henkilökohtainen opastus
Voit kysyä apua puhelimitse tai sopia henkilökohtaisen neuvonnan pääkirjastoon. Lisäksi digineuvontaa järjestetään lähikirjastoissa: Nurmon kirjastossa sekä Ylistaron että Peräseinäjoen monipalvelukirjastoissa.
Palvelemme digiasioissa paikan päällä ja etänä.
Yhteistyö
MikäDigi-hankkeen digivertaisia on tavattavissa Seinäjoen pääkirjastolla. Katso ajankohdat linkistä.
Hallituskatu 20
Soinin kirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Soinin kirjastossa asiakas saa asian hoitamiseen tarvitsemaansa digitukea mahdollisuuksien mukaan.
Kirjastossa voi käyttää tietokonetta, tulostaa, kopioida ja skannata.
Asiakas saa tukea
- ko. laitteiden käytössä
- omien laitteiden käytössä
- kirjaston ja myös muiden palveluntarjoajien digipalveluiden käytössä
- opastusta siihen, mistä kannattaa kysyä digitukea ko. ongelmassa
Henkilökohtainen opastus
Varsinaista digiopastusaikaa ei ole varattavissa.
Yhteistyö
Kirjasto tekee yhteistyötä Eläkeliiton Soinin yhdistyksen kanssa. Kirjastossa on järjestetty digiopastusta yhteistyössä.
Hallituskatu 20
Teuvan kirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Tarjoamme digitukea kirjaston omien palveluiden käytössä sekä tarvittaessa yleisten digiasioiden hoitamisessa (mm. avustaminen tulostamisessa). Lisäksi opastamme e-kirjaston käyttöön ottamisessa ja sen käytössä.
Henkilökohtainen opastus
Digitukea annetaan tällä hetkellä aina tarvittaessa, meillä ei ole ajanvarausta. Tuki on henkilökohtaista. Ryhmille tukea annetaan silloin, kun on sovittu joku tilaisuus, jossa palveluja esitellään.
Yhteistyö
Kartoitus yhteistyötahoista alkamassa.
Hallituskatu 20
Vimpelin kirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Vimpelin kirjastossa asiakas saa asian hoitamiseen tarvitsemaansa digitukea mahdollisuuksien mukaan.
Kirjastossa voi käyttää tietokonetta, tulostaa, kopioida ja skannata ja saada tukea sekä näiden että omien laitteiden käytössä.
Asiakas saa tukea kirjaston ja myös muiden palveluntarjoajien digipalveluiden käytössä.
Asiakas saa opastusta siihen, mistä kannattaa kysyä digitukea ko. ongelmassaan.
Henkilökohtainen opastus
Voit varata ajan henkilökohtaiseen digiopastukseen joko käymällä tai soittamalla. Yhteystiedot löytyvät verkkosivuiltamme.
Hallituskatu 20
Ähtärin kaupunginkirjasto (linkki avautuu uuteen välilehteen)
Yleinen digituki
Kirjaston henkilökunnalta saa koska tahansa tulla kysymään apua digipulmiin ja autamme omien taitojemme rajoissa. Jos emme osaa, yritämme löytää tahon, josta apua seuraavaksi saisi. Parhaiten apua saa meiltä päiväsaikaan, kun kaikki kolme työntekijää ovat paikalla, jolloin apu on kiireettömämpää ja ei keskeydy niin helposti. Autamme niin omissa digipalveluissa kuin muissakin palveluissa.
Henkilökohtainen opastus
Meillä ei ole vakituisesti säännöllistä, erillistä digiopastusta tarjolla, vaan satunnaisesti järjestämme opastustuokioita ja muuta aiheeseen liittyvää. Esimerkiksi viime vuoden puolella järjestimme kaksi webinaarin etäkatsomoa digiasioihin liittyen senioreille.
Yhteistyö
Opastustuokioiden järjestämisessä olemme tehneet yhteistyötä paikallisen SPR:n osaston parin vapaaehtoisen kanssa, jotka ovat toimineet vertaisopastajina senioreille.
Hallituskatu 20