Digitaalisen ajanvarauksen kehittäminen

Tavoite 

Digitaalisen ajanvarauksen tavoitteena on, että asukkaat voivat varata aikoja perustason sosiaali- ja terveyspalveluihin mahdollisimman helposti ja matalla kynnyksellä. 

Mitä 

Digitaalisen ajanvarauksen avulla asukas voi itse varata, siirtää tai perua ajan digitaalisesti vuorokauden ajasta tai paikasta riippumatta. Asukkaille lähetetään tekstiviestimuistutus tulevasta ajanvarauksesta. 

Miten 

Digitaalinen ajanvaraus on käytössä vaihtelevasti eri palveluissa. Digitaalisen ajanvarauksen käytön laajentamista sosiaali- ja terveyspalveluihin toteutetaan vaiheittain. Tavoitteena on, että digitaalinen ajanvaraus otetaan käyttöön kaikkiin niihin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen palveluihin, joissa ei tarvita hoidon- tai palvelutarpeen arviointia.  

Miksi 

Digitaalinen ajanvaraus on asiakaslähtöinen ja toivottu palvelu, joka mahdollistaa asioinnin ajasta ja paikasta riippumatta. Digitaalinen ajanvaraus vapauttaa ammattilaisten resursseja ajanvaraustyöstä työnkuvan mukaisiin tehtäviin.  

Lisätietoja 

Sanna Tikka
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa –hanke
etunimi.sukunimi@hyvaep.fi