Tietoa hyvinvointialueen chat-palvelusta

Chatissa työskentelee terveys- ja sosiaalipalveluiden ammattilaisia. Ammattilaisten kanssa pääset asioimaan www.hyvaep.fi-sivuston kautta klikkaamalla chat-ikkunaa sivun oikeassa alareunassa. Terveyspalveluiden ammattilaisen (terveydenhoitaja) sekä sosiaalipalveluiden ammattilainen (sosiaaliohjaaja) kanssa asiointi on maksutonta. Kuvaile chatbot Konstille, mitä asiasi koskee, ellei botti osaa sinua auttaa, voit valita yhteydenottokanavaksesi chatin.

Terveyspalveluiden chat

Terveyspalveluiden chatissa sinua palvelee terveydenhuollon ammattilainen (sairaanhoitaja/terveydenhoitaja). Terveyspalveluiden ammattilaiset palvelevat sinua arkisin ma-to klo 8–15 ja pe 8–12. Ota chat-palvelun kautta yhteyttä ensisijaisesti äkillisissä oireissa, jotka voidaan hoitaa alusta loppuun etäyhteyden välityksellä ja, joiden tutkiminen ja hoito ei vaadi fyysistä kohtaamista.

Tällaisia ovat esimerkiksi:

  • Flunssaoireet
  • Allergiaoireet
  • Iho-oireet
  • Virtsatieinfektio oireet
  • Pinnalliset vammat
  • Lyhyet sairaslomatodistukset
  • Yleinen ohjaus ja neuvonta

Ammattilainen tekee arvioin hoidon tarpeestasi. Asiointi alkaa chat-keskusteluna. Ilman vahvaa tunnistautumista voidaan antaa yleisluonteista ohjausta ja neuvontaa. Henkilökohtaista ohjausta varten ammattilainen pyytää sinua tunnistautumaan. Tunnistautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella (Suomi.fi tunnistautuminen). Chat keskustelu voidaan tarvittaessa vaihtaa videoyhteydeksi. Myös kuvien ja liitetiedostojen välittäminen on mahdollista.

Chat palvelun ollessa suljettu, voit hyödyntää Omaolo.fi oirearvio palvelua omaolo.fi. Voit hyödyntää myös muita kiireettömiä viestintäkanavia, joihin pääset tutustumaan sivustolla Sähköinen asiointi – Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (hyvaep.fi) . Mikäli tilanteesi vaatii pikaista arviota, chat-palvelun ollessa suljettu, ole yhteydessä omaan sote-keskukseesi puhelimitse. Yhteystiedot löydät klikkaamalla linkkiä Lääkärin ja hoitajan vastaanotto – Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (hyvaep.fi). Oman sote-keskuksesi ollessa suljettu, ota yhteys päivystysapupuhelimeen p. 116117. Välitöntä apua vaativissa tilanteissa soita 112.

Kiireettömissä asioissa tai asioissa, jotka vaativat fyysistä tutkimusta/hoitoa, ota yhteyttä omaan sote-keskukseesi puhelimitse Lääkärin ja hoitajan vastaanotto – Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (hyvaep.fi)

Tällaisia ovat esimerkiksi:

  • Aika vuosikontrolliin
  • Pitkäaikaissairauden pahenemisvaihe
  • Lausunto asiat

Sosiaalipalveluiden chat

Työikäisten ammattilaischatissa sinua palvelee sosiaaliohjaaja. Chatin kautta voit saada asiakasohjausta työikäisten sosiaalipalveluiden osalta (aikuissosiaalityö). Sosiaaliohjaaja on tavoitettavissa arkisin ma-pe klo 9–11 ja 12:30–15:00. Muuna aikana voit jättää ammattilaisille kiireettömän yhteydenottopyynnön.

Työikäisten chat-palveluun voit olla yhteydessä, kun tarvitse ohjausta ja tukea elämän erilaisissa tilanteissa. Tuen tarpeet voivat liittyä esimerkiksi:

  • Arjessa selviytymiseen
  • Huoleen taloudellisesta tilanteesta
  • Työllistymiseen
  • Lähisuhdeväkivaltaan
  • Asumiseen

Vammaispalveluiden ammattilaischatissa sinua palvelee asiakasohjaaja. Chatin kautta voit saada asiakasohjausta vammaispalveluiden osalta. Asiakasohjaaja on tavoitettavissa ma klo 12:30-15:00.

Sosiaalipalveluiden ammattilaischatin kautta voit saada:

  • Yleistä ohjausta ja neuvontaa
  • Asiakas- ja palveluohjausta
  • Tilanteesi ensiarviointia
  • Päätöksiisi ja hakemuksiisi liittyvää tietoa
  • Tietoa työikäisten sosiaalipalveluista ja vammaispalveluista

Ilman vahvaa tunnistautumista voidaan yleisellä tasolla kartoittaa tilannetta ja antaa ohjausta sekä neuvontaa. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan verkkopankkitunnuksien tai mobiilivarmenteen avulla (Suomi.fi tunnistautuminen). Tunnistautuneena voidaan keskustella myös tietosuojan alaisista asioistasi (esim. päätökset). Keskustelu voidaan tarvittaessa muuttaa videoyhteydeksi.

Sosiaalipalveluiden chatin ollessa suljettu voit jättää ammattilaisille kiireettömän yhteydenottopyynnön (huom. tämä ei ole vielä käytössä vammaispalveluissa). Kiireettömän yhteydenottopyynnön voit jättää, mikäli kaipaat yleistä ohjausta tai neuvontaa. Sinuun ollaan yhteydessä 1–3 arkipäivän kuluessa viestin jättämisestä.  Älä jätä kiireetöntä yhteydenottopyyntöä, mikäli tilanteesi on äkillinen ja vaatii pikaisia toimenpiteitä. Kiireellisissä tilanteissa ota yhteyttä sosiaali- ja kriisipäivystykseen (Sosiaali- ja kriisipäivystys – Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (hyvaep.fi) ja välitöntä apua vaativassa tilanteessa soita aina 112.

Kuntoutuksen chat

Kuntoutuksen chatissa sinua palvelee fysioterapeutti. Palvelu on avoinna ma-to klo 8-11.30. Chat-palvelun kautta voit olla yhteydessä oireissa, joita voidaan arvioida ja hoitaa etäyhteyden välityksellä. Tällaisia ovat:

  • Lievät tuki- ja liikuntaelinoireet: esim selkä-, lonkka-, polvi-, nilkka-, olkapää-, niska-, kyynärpää- tai ranneoireet
  • Apuvälineasiat
  • Kuntoutukseen liittyvät kysymykset.

Fysioterapeutti tekee arvioin kuntoutustarpeestasi. Keskustelu aloitetaan ilman vahvaa tunnistautumista, jolloin saat yleistä ohjausta ja neuvontaa. Mikäli oireesi vaativat yksilöllisempää tutkimista ja ohjausta voi ammattilainen pyytää sinua tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella (Suomi.fi-tunnistautuminen). Keskustelu voidaan tarvittaessa vaihtaa videoyhteydeksi. Myös kuvien ja liitetiedostojen välittäminen on mahdollista.

Chat-palvelun ollessa suljettu voit jättää kiireettömissä asioissa yhteydenottopyynnön, johon fysioterapeutit ovat sinuun yhteydessä kolmen arkipäivän kuluessa.  Voit hyödyntää Omaolo.fi oirearviopalvelua omaolo.fi.

Ohjeet chat-palvelun käyttöön

Asukasohjeet chat-palvelun käyttöön löydät ohjedokumentista