Tietoa hyvinvointialueen chat-palvelusta

Chatissa työskentelee terveys- ja sosiaalipalveluiden ammattilaisia. Siirry asioimaan chat-palveluun osoitteessa omaep.fi.

 

Terveyspalveluiden chat

Terveyspalveluiden chatissa sinua palvelee terveydenhuollon ammattilainen (sairaanhoitaja/terveydenhoitaja). Terveyspalveluiden ammattilaiset palvelevat sinua arkisin ma-to klo 8–15.30 ja pe 8–15. Ota chat-palvelun kautta yhteyttä ensisijaisesti äkillisissä oireissa, jotka voidaan hoitaa alusta loppuun etäyhteyden välityksellä ja, joiden tutkiminen ja hoito ei vaadi fyysistä kohtaamista.

Tällaisia ovat esimerkiksi:

  • Flunssaoireet
  • Allergiaoireet
  • Iho-oireet
  • Virtsatieinfektio oireet
  • Pinnalliset vammat
  • Lyhyet sairaslomatodistukset
  • Yleinen ohjaus ja neuvonta

Ammattilainen tekee arvioin hoidon tarpeestasi. Asiointi alkaa chat-keskusteluna. Ilman vahvaa tunnistautumista voidaan antaa yleisluonteista ohjausta ja neuvontaa. Henkilökohtaista ohjausta varten ammattilainen pyytää sinua tunnistautumaan.

Tunnistautuminen tapahtuu verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella (Suomi.fi tunnistautuminen). Myös puolesta asiointi on mahdollista alle 12-vuotiaan asioissa (huoltajuusperuste) tai yli 18-vuotiaan asioissa silloin, kun valtuutus puolesta asiointiin on annettu (suomi.fi).

Chat keskustelu voidaan tarvittaessa vaihtaa videoyhteydeksi. Myös kuvien ja liitetiedostojen välittäminen on mahdollista.

Chat palvelun ollessa suljettu, voit hyödyntää Omaolo.fi -oirearviopalvelua omaolo.fi.

Mikäli tilanteesi vaatii pikaista arviota chat-palvelun ollessa suljettu, ota yhteyttä omaan sote-keskukseesi puhelimitse Sote-keskusten kiirevastaanotot. Oman sote-keskuksesi ollessa suljettu, ota yhteys päivystysapupuhelimeen puh. 116117. Välitöntä apua vaativissa tilanteissa soita 112.

Kiireettömissä asioissa tai asioissa, jotka vaativat fyysistä tutkimusta/hoitoa, ota yhteyttä omaan sote-keskukseesi puhelimitse Lääkärin ja hoitajan vastaanotto – Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (hyvaep.fi)

Tällaisia ovat esimerkiksi:

  • Aika vuosikontrolliin
  • Pitkäaikaissairauden pahenemisvaihe
  • Lausunto asiat

Aikuissosiaalityön chat

Aikuissosiaalityön chatissa sinua palvelee sosiaaliohjaaja. Chatin kautta voit saada asiakasohjausta työikäisten sosiaalipalveluiden osalta (aikuissosiaalityö). Sosiaaliohjaaja on tavoitettavissa arkisin ma-to klo 12-14.

Aikuissosiaalityön chat-palveluun voit olla yhteydessä, kun tarvitse ohjausta ja tukea elämän erilaisissa tilanteissa. Tuen tarpeet voivat liittyä esimerkiksi:

  • Arjessa selviytymiseen
  • Huoleen taloudellisesta tilanteesta
  • Työllistymiseen
  • Lähisuhdeväkivaltaan
  • Asumiseen

Aikuissosiaalityön chat-palvelun kautta voit saada:

  • Yleistä ohjausta ja neuvontaa
  • Asiakas- ja palveluohjausta
  • Tilanteesi ensiarviointia
  • Päätöksiisi ja hakemuksiisi liittyvää tietoa
  • Tietoa työikäisten sosiaalipalveluista

Ilman vahvaa tunnistautumista voidaan yleisellä tasolla kartoittaa tilannetta ja antaa ohjausta sekä neuvontaa. Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan verkkopankkitunnuksien tai mobiilivarmenteen avulla (Suomi.fi tunnistautuminen). Tunnistautuneena voidaan keskustella myös tietosuojan alaisista asioistasi (esim. päätökset). Myös puolesta asiointi on mahdollista yli 18-vuotiaan asioissa silloin, kun valtuutus puolesta asiointiin on annettu (suomi.fi).

Keskustelu voidaan tarvittaessa muuttaa videoyhteydeksi.

Chat palvelun ollessa suljettu ole yhteydessä työikäisten asiakasohjaukseen. Asiakasohjauksen puhelinaika ma-to 9.00-11.00. Puhelinnumero 0406367999.

Kiireellisissä tilanteissa ota yhteyttä sosiaali- ja kriisipäivystykseen (Sosiaali- ja kriisipäivystys – Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue (hyvaep.fi) ja välitöntä apua vaativassa tilanteessa soita aina 112.

Vammaispalveluiden chat

Vammaispalveluiden chatissä sinua palvelee asiakasohjaaja. Asiakasohjaajat ovat tavoitettavissa maanantaisin klo 12.30-15.

Chatin kautta voit saada ohjausta ja neuvontaa erilaisissa vammaispalvelun palvelutarpeissa. Ilman vahvaa tunnistautumista voidaan yleisellä tasolla kartoittaa tilannetta ja antaa ohjausta sekä neuvontaa.

Tarvittaessa ammattilainen voi pyytää sinua tunnistautumaan verkkopankkitunnuksien tai mobiilivarmenteen avulla (Suomi.fi tunnistautuminen). Tunnistautuneena voidaan keskustella myös tietosuojan alaisista asioistasi (esim. päätökset).

Myös puolesta asiointi on mahdollista yli 18-vuotiaan asioissa silloin, kun valtuutus puolesta asiointiin on annettu (suomi.fi).

Keskustelu voidaan tarvittaessa muuttaa videoyhteydeksi.

Vammaispalveluiden chat-palvelun kautta voit saada:

  • Yleistä ohjausta ja neuvontaa
  • Asiakas- ja palveluohjausta
  • Vammaispalvelun liikkumisen tukeen liittyen
  • Alle 65-vuotiaan omaishoidosta
  • Tukihenkilötoimintaan
  • Henkilökohtaiseen apuun liittyen

Fysioterapian chat

Fysioterapian chatissa sinua palvelee fysioterapeutti. Palvelu on avoinna ma-to klo 8-11.30. Chat-palvelun kautta voit olla yhteydessä oireissa, joita voidaan arvioida ja hoitaa etäyhteyden välityksellä. Tällaisia ovat:

  • Lievät tuki- ja liikuntaelinoireet: esim selkä-, lonkka-, polvi-, nilkka-, olkapää-, niska-, kyynärpää- tai ranneoireet
  • Apuvälineasiat
  • Kuntoutukseen liittyvät kysymykset.

Fysioterapeutti tekee arvioin kuntoutustarpeestasi. Keskustelu aloitetaan ilman vahvaa tunnistautumista, jolloin saat yleistä ohjausta ja neuvontaa. Mikäli oireesi vaativat yksilöllisempää tutkimista ja ohjausta voi ammattilainen pyytää sinua tunnistautumaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella (Suomi.fi-tunnistautuminen).

Myös puolesta asiointi on mahdollista alle 12-vuotiaan asioissa (huoltajuusperuste) tai yli 18-vuotiaan asioissa silloin, kun valtuutus puolesta asiointiin on annettu (suomi.fi).

Keskustelu voidaan tarvittaessa vaihtaa videoyhteydeksi. Myös kuvien ja liitetiedostojen välittäminen on mahdollista.

Voit hyödyntää Omaolo.fi oirearviopalvelua omaolo.fi. Omaolo -oirearvion avulla voit arvioida omaa tilannettasi ja tarvittaessa sitä kautta voit myös ohjautua ajanvaraukseen fysioterapeutin etä- tai suoravastaanotolle.

Chatin ollessa suljettu voit jättää chat-palvelun kautta myös yhteydenottopyynnön tai varata ajan fysioterapeutin etävastaanotolle. Yhteydenottopyyntöihin fysioterapeutit vastaavat kolmen arkipäivän kuluessa.

Etävastaanottoajan voit varata, kun sinulla on tuki- ja liikuntaelin oireita, tarvitset liikuntaohjausta, sinulla on nivelrikko-oireita, tarvitset kipsinpoiston jälkeistä ohjausta tai sinulla on apuvälinearvioihin liittyviä kysymyksiä.

Siirry tästä etävastaanoton ajanvaraukseen (Kansalaisen terveyspalvelu, terveytesi.fi, linkki avautuu uuteen välilehteen).

Neuvola chat

Neuvolapalveluiden chatissa voit asioida kaikissa perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvolaan, äitiysneuvolaan ja lastenneuvolaan liittyvissä asioissa.

Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chat

Mielenterveys- ja riippuvuuspalveluiden chatista saat apua mielenterveyden haasteisiin, riippuvuuksiin sekä äkillisiin elämän kriisitilanteisiin. Ammattilaiset arvioivat hoidon tarpeesi ja ohjaavat sinut tarvittaessa tilanteeseesi soveltuvaan palveluun.

Perhekeskus chat

Perhekeskus chattiin voit olla yhteydessä, kun tarvitset apua lapseen/nuoreen, perheeseen tai vanhemmuuteen liittyvissä asioissa. Perhekeskuksen asiakasohjaajilta saat neuvontaa ja ohjausta tilanteesi ratkaisemiseksi tai ohjeita tarvittaviin palveluihin hakeutumisessa.