Uusi blogikirjoitus: Neuvolan keskitetty neuvontapalvelu tuo palvelut helposti saataville
- Tiedote
- 3.2.2025 klo 12.22 (Muokattu: 3.2.2025 klo 14.39)
Neuvola chat liittyi osaksi Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen chat-palveluvalikoimaa helmikuussa 2024. Palvelussa asiakkaat voivat asioida äitiys- ja lastenneuvolaan sekä perhesuunnittelu- ja ehkäisyneuvolaan liittyvissä asioissa. Muiden chat-palveluiden tapaan palvelu palvelee hyvinvointialuelaajuisesti.
Helmikuussa käyttöönotettu neuvolan chat-toimintamalli toimi pohjana alueella syyskuussa 2024 käyttöönotetulle neuvolan keskitetylle neuvontapalvelulle. Chatin lisäksi asiakkaat voivat asioida nyt myös puhelimitse. Puhelinpalvelu on tärkeä lisä asiakkaille, joilla ei ole mahdollisuutta asioida verkon välityksellä. Chat palvelee asiakkaita arkisin ma-to klo 9–14 ja pe 9–13. Puhelimitse neuvontapalveluun saa yhteyden arkisin ma-to 7-14 ja pe 7-13.
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa-hanke rahoittaa neuvola palveluiden keskitettyä neuvontapalvelua. Hanke on EU rahoitteinen.
Yhteys terveydenhoitajaan nopeasti ja helposti
Ajatus chat-palvelu kokeilusta lähti palvelualueelta itseltään. Terveydenhoitajien soittoajat ovat hankalasti saavutettavia asiakkaalle ja ammattilaisen näkökulmasta puhelinaikojen yhteydenottomäärät ovat vaikeasti ennakoitavissa. Puhelut saattavat olla pitkiä, jolloin puhelinajalla muut puhelut jäävät hoidettaviksi muun työn lomassa. Yhteydenottokanavien selkiyttämisellä parannetaan palvelun saatavuutta ja samalla edistetään ammattilaisten resurssien kohdentamista.
“Chat palvelu tukee hyvin kivijalkapalveluita ja ajanvarausoikeudet koko maakunnan terveydenhoitajille lisää palvelun sujuvuutta. Chatin etuna on sen nopeus sekä hyvä tiimi ympärillä, jossa laajat konsultointi- sekä asiantuntijapalvelut, joihin voi asiakkaan tarvittaessa siirtää” – kertoo chat-palvelussa työskentelevä terveydenhoitaja Ulla Takala
Chatin monipuolisuus, kuten kuva- ja liitetiedostojen välittämisen sekä videoyhteyden mahdollisuus chat-järjestelmässä tuovat toivottua helpotusta asiakkaan tilanteen arvioimiseen.
”Chat-palveluun on tullut kysymyksiä liittyen esimerkiksi vauvan ihottuma oireisiin tai napatynkään liittyviä kyselyitä. Näissä tilanteissa kuvan lähettämismahdollisuus on mahdollistanut sen, että vanhemman ei ole tarvinnut lähteä vastaanotolle vaan asia on saatu hoidettua chatin välityksellä.” – jatkaa Ulla
Matalan kynnyksen tukea lapsiperheille
Pikkulapsiarki ei ole aina helppoa. Itkuinen vauva, imetyksen haasteet ja lapsen eri kehitysvaiheet saattavat mietityttää vanhempia. Yhteydenottoa helpottaa, kun chatin välityksellä voi asioida myös äänettömästi. Asioiden hoitaminen onnistuu vaikkapa lapsen päiväunien aikaan.
”Ensimmäisen lapsen saatuani olisin kaivannut moneen asiaan neuvoja. Paljon tuli tukeuduttua Googleen esimerkiksi synnytyksen jälkeisissä oireissa, imetykseen liittyvissä asioissa ja kiinteiden ruokien aloituksessa. Itse koen, että olisin ensisynnyttäjänä hyötynyt tästä palvelusta.” – kommentoi chat-palveluiden kehittämisessä Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa-hankkeessa työskentelevä Elina Nummikoski
Luotettavaa ohjausta ja neuvontaa ammattilaisilta
Seksuaaliterveyteen, perhesuunnitteluun- ja ehkäisyyn liittyviä kysymyksiä on myös paljon. Anonyymeihin keskustelualoituksiin aiheista voi törmätä esimerkiksi nuorille aikuisille suunnatussa mobiiliviestintäpalvelu Jodelissa. Onko tiputteluvuoto normaalia? Milloin lapsettomuushoitoihin pääsee? Miten klamydia testiin pääsee? Internetistä löytyy paljon keskustelualoituksia ja toki luotettavaakin tietoa tarjoavia sivustoja aiheista, mutta mahdollisuus keskustella itselle ajankohtaisesta aiheesta ammattilaisten kanssa tuottaa yleensä yksilöllisemmän lopputuloksen. Eri alueilla on myös eri käytänteitä, ammattilaiselta saat aina oman hyvinvointialueesi toimintaohjeisiin perustuvan ohjauksen.
Asiakaspalaute
Asiakkaat ovat löytäneet keskitetyn neuvontapalvelun nopeasti. Chat keskustelun päätteeksi asiakkaat voivat jättää helposti palautteen saamastaan palvelusta. Asiakkailta saatu palaute on ollut positiivista. Erityistä kiitosta palvelu on saanut nopeudesta, helppoudesta ja toiminnan sujuvuudesta.
“Chat oli tosi kätevä ja nopea tapa saada vastaus”
“Erittäin hyvää asiakaspalvelua ja sain avun itseä askarruttaviin kysymyksiin!”
“Chat palvelu on todella hyvä lisä palvelutarjontaan! Saa nopeasti apua ja välttyy useilta soitoilta ja jonotuksilta puhelinajanvaraukseen. Erittäin toimiva palvelu!”
“Mahtava palvelu! Asiat hoituvat ilman takaisinsoiton odottelua!”
- Neuvola chat asiakaspalautteita matkan varrelta
Lisätietoja palvelusta voit kysyä:
Elina Nummikoski
Asiakaspalveluiden asiantuntija
Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke
puh. +358504742476
elina.nummikoski@hyvaep.fi
