Jatkotiedote: Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden tietoja on saattanut päätyä vääriin käsiin

• 18.10.2023 klo 12.56 (Muokattu: 18.10.2023 klo 12.59)

Inkontinenssituotteiden ja diabeteksen kotihoitoon käytettävien tuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy on joutunut elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi. Westlog toimii alihankkijana Essity Oy:lle ja Roche Diagnostics Oy:lle, joiden kanssa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on sopimukset mm. hoitotarvikejakeluun kuuluvien hoitotarvikkeiden kuljetuspalveluista.

Tietomurron takia myös Etelä-Pohjanmaalla asuvien, hoitotarvikejakelun kautta yllä mainittuja tuotteita kotiin tilaavien tietoja on saattanut vuotaa ulkopuolisten tietoon. Tietomurto voi koskea asiakkaan nimeä, yhteystietoja, mahdollista järjestelmässä ollutta henkilötunnusta sekä tietoa tehdyistä tilauksista ja myöhemmin saamamme tiedon mukaan myös ulko-oven ovikooditietoa.

HYVAEP on rekisterinpitäjänä 12.10.2023 mennessä informoinut kirjeellä niitä 1 269 asiakasta, joiden hetu- ja/tai ulko-oven ovikooditietoja on Westlog Oy:n tietomurron takia saattanut päätyä vääriin käsiin.

Ennen kuin tietovuodon laajuus on täysin selvitetty, asiakkaiden on hyvä kiinnittää erityistä huomiota mahdollisiin väärinkäyttöyrityksiin. Jos epäilee omien tietojen väärinkäyttöä ja rikosta, kannattaa olla yhteydessä poliisiin. Myös maksun pyytäminen hyvinvointialueen hoitotarvikkeista viittaa rikolliseen toimintaan.

Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan.

Tietovuodon laajuuden ja vaikutusten arviointi on vielä kesken. HYVAEP jatkaa tiedottamista asiassa verkkosivuillaan.

Lisätietoa tietoturvasta ja tietosuojasta:

Neuvoja identiteettivarkauden tai tietovuodon uhrille (kyberturvallisuuskeskus.fi)

Tietosuojavaltuutetun toimiston ohjeita tietoturvaloukkauksen kohteeksi joutuneille (tietosuoja.fi)

Tietoturvaohjeita kotiin ja työpaikalle (Kyberturvallisuuskeskus)

Rikosuhripäivystyksestä saa tarvittaessa tukea ja käytännön neuvoja. Palvelua tarjotaan maksutta esimerkiksi puhelimessa ja chatissa. Sivustolla on myös  yleisiä ohjeita tietomurron uhreille. Myös suomi.fi-sivuston oppaassa on hyviä ohjeita.

HYVAEPn tiedote 27.9.2023