Jatkotiedote: Hyvinvointialue tiedottanut asiakkaitaan Westlog-tietomurrosta

• 21.12.2023 klo 11.23

Inkontinenssituotteiden ja diabeteksen kotihoitoon käytettävien tuotteiden kuljetuspalvelua hoitava yksityinen Westlog Oy joutui elokuussa 2023 kyberhyökkäyksen ja henkilötietomurron kohteeksi. Westlog toimii alihankkijana Essity Oy:lle ja Roche Diagnostics Oy:lle, joiden kanssa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on sopimukset mm. hoitotarvikejakeluun kuuluvien hoitotarvikkeiden kuljetuspalveluista.

Tietomurto on osoittautunut valtakunnalliseksi ja koskee tiettävästi jopa 116 600 ihmistä.

Tietomurron takia myös Etelä-Pohjanmaalla asuvien, hoitotarvikejakelun kautta yllä mainittuja tuotteita kotiin tilaavien tietoja on päässyt tietomurron tekijöiden haltuun. Nämä tiedot koskevat esimerkiksi asiakkaan nimeä, yhteystietoja, mahdollista järjestelmässä ollutta henkilötunnusta, ovikoodia sekä tietoa tehdyistä tilauksista.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue on 12.10.2023 mennessä informoinut postitse kirjeellä niitä noin 1200 asiakasta, joiden henkilötunnus- ja/tai ulko-oven ovikooditietoja on tietomurron takia joutunut vääriin käsiin.

Lisäksi hyvinvointialue on tiedottanut asiasta verkkosivuillaan. Myös Yle sekä maakuntalehti Ilkka-Pohjalainen ovat uutisoineet asiasta useampaan kertaan.

Esim. Tena-kuljetuksista vastanneen Westlogin tietomurto vaaransi yli 116 000 ihmisen tietoturvan, mutta tietoja ei ole julkaistu | Kotimaa | Yle

Hyvinvointialue toimii asiassa tietosuojavaltuutetun toimiston ohjeistusten mukaisesti.

Jos epäilee omien tietojen väärinkäyttöä ja rikosta, kannattaa olla yhteydessä poliisiin. Myös maksun pyytäminen hyvinvointialueen hoitotarvikkeista viittaa rikolliseen toimintaan. Hyvinvointialueen tietoon ei ole tullut, että yksittäisten asiakkaidemme tietomurron kohteena olevia tietoja olisi yritetty käyttää huijauksiin tai muuhun rikolliseen toimintaan.

Inkontinenssi- ja diabetestuotteiden kotiinkuljetuspalvelun asiakkaiden ei tarvitse olla yhteydessä hyvinvointialueeseen tai tavarantoimittajaan.

Lisätietoa tietoturvasta ja tietosuojasta:

Neuvoja identiteettivarkauden tai tietovuodon uhrille (kyberturvallisuuskeskus.fi)

Tietosuojavaltuutetun toimiston ohjeita tietoturvaloukkauksen kohteeksi joutuneille (tietosuoja.fi)

Tietoturvaohjeita kotiin ja työpaikalle (Kyberturvallisuuskeskus)

Rikosuhripäivystyksestä saa tarvittaessa tukea ja käytännön neuvoja. Palvelua tarjotaan maksutta esimerkiksi puhelimessa ja chatissa. Sivustolla on myös  yleisiä ohjeita tietomurron uhreille. Myös suomi.fi-sivuston oppaassa on hyviä ohjeita.