Elina Välinen on vuoden 2023 alueellinen sairaanhoitaja

• 12.5.2023 klo 06.58 (Muokattu: 12.5.2023 klo 06.58)

Vuoden 2023 alueellinen sairaanhoitaja on Elina Välinen. Hän työskentelee Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella Seinäjoen keskussairaalassa. Valinnan teki Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitajat ry.

Elina Välinen on työskennellyt vuodesta 2015 tehostetun hoidon yksikössä. Vuoden 2022 marraskuun alusta hän on työskennellyt 50 %:n työpanoksella palliatiivisessa keskuksessa, jossa hänen työnsä jatkuu tämän vuoden loppuun asti. Hän suoritti ylemmän AMK-tutkinnon 2022 ja teki lopputyönsä Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirille. Lopputyön aiheena oli hoitotyön ammattilaisten osaamisen kehittäminen palliatiivisen hoidon ja saattohoidon tarpeen tunnistamisessa.

Lämminhenkisesti potilaan parhaaksi

Elina Välisen nimesivät ehdokkaaksi hänen esihenkilönsä tehostetun hoidon yksiköstä ja palliatiivisesta keskuksesta.

– Elina Välinen ottaa potilaan huomioon kokonaisvaltaisesti ja lämminhenkisesti. Hän on rauhallinen, empaattinen ja hyvä kuuntelija. Hän ajattelee aina potilaan parasta ja myös ajaa hänen asioitaan eteenpäin. Hän osaa kohdata myös omaiset ja jutella heidän kanssaan. Hän haluaa tehdä asiat hyvin, Välisen esihenkilö Riitta Alanko toteaa.

Rakentava kollega ja pidetty opiskelijoiden ohjaaja

Työkaverit pitävät Elina Välistä kollegana, joka on aina valmis auttamaan ja jonka kanssa on helppo tehdä tiimityötä. Hän on saanut opiskelijaohjaajana hyvää palautetta siitä, että hän antaa opiskelijan osallistua kollegana hoitotyöhön. Hänellä on kärsivällisyyttä selittää asia useammankin kerran.

Välisen sydämenasia on pitkään ollut Kinestetiikka® eli voimavaralähtöinen toimintamalli, jota hän on jalkauttanut tehostetun hoidon yksikössä osaksi päivittäistä toimintaa.

– Elina Välinen on todella innostunut asioista, jotka edesauttavat potilaan parasta. Hän on ylpeä sairaanhoitajuudestaan. YAMK-tutkinto toi vielä lisäripauksen uutta innostuneisuutta työhön, ja se näkyy kaikessa hänen toiminnassaan, Riitta Alanko kiittää.