eLasku- ja suoramaksusopimuksissa henkilötunnus kirjoitettava oikeassa muodossa

• 28.7.2023 klo 14.59 (Muokattu: 31.7.2023 klo 07.51)

Asiakkaiden on mahdollista tehdä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen kanssa eLasku-sopimus omassa verkkopankissaan ja suoramaksusopimus oman pankin konttorissa. Sopimuksia tehtäessä pankkien järjestelmään asiakkaan on henkilötunnusta kirjatessa käytettävä väliviivaa tai A:ta sen mukaan, mikä henkilötunnuksessa on.  Väärin kirjoitetulla henkilötunnuksella sopimus näyttää pankissa olevan voimassa, mutta asiakkaan tiedot eivät päivity oikein hyvinvointialueen järjestelmiin ja  asiakkaat saavat eLaskun sijasta edelleen vain paperilaskuja.

eLasku-sopimukset

Asiakkaat tekevät itse eLasku-sopimuksensa omassa verkkopankissaan. Henkilötunnusta kirjatessa on käytettävä väliviivaa tai A:ta sen mukaan, mikä asiakkaan henkilötunnuksessa on. Jos asiakas ei saa eLaskuja, vaikka sopimustiedot näkyvät verkkopankissa, kannattaa eLasku-sopimus päättää ja tehdä uusi sopimus seuraavana päivänä, jotta sopimus päivittyy sähköisesti oikein.

Suoramaksusopimukset

Suoramaksusopimukset tehdään pankkien konttoreissa pankkitoimihenkilöiden toimesta ja myös heidän on kirjattava henkilötunnukset oikein väliviivalla tai A:lla, jotta laskutus menee oikein ja sovitusti.