Asiakas- ja potilasturvallisuuspäivää vietetään 17.9. – Lakeuden ristin torni valaistaan oranssiksi

  • Tiedote
  • 8.9.2023 klo 15.16

Maailman potilasturvallisuuspäivää vietetään sunnuntaina 17.9.2023. Suomessa päivää vietetään Asiakas- ja potilasturvallisuuspäivänä.

Päivän teemavärinä on oranssi, joka Suomessa symboloi asiakas- ja potilasturvallisuuden keskeistä roolia yhdenvertaisten sosiaali- ja terveyspalveluiden saavuttamiseksi. Teemaväri näkyy myös Seinäjoen katukuvassa, sillä Lakeuden ristin torni valaistaan viikonloppuna 15.-17.9. oranssiksi.

Tänä vuonna päivän teemana on osallisuus, joka tarkoittaa asiakkaiden, potilaiden ja läheisten mukaan ottamista asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämiseen. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue haluaa kuulla kaikkia alueemme asukkaita. Asiakkaalla ja potilaalla on oikeus tulla kuulluksi ja olla osallisena omaan hoitoonsa ja palveluunsa sen kaikissa vaiheissa.

Yksi tärkeä vaikuttamiskeino on palautteen antaminen. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella asioivien ja hoidossa olleiden asiakkaiden on mahdollista antaa palautetta joko paperilla osastojen palautelaatikoihin tai sähköisesti hyvinvointialueen verkkosivujen Anna palautetta-osiossa. Palautteet käsitellään aina luottamuksellisesti. Palautteiden perusteella olemme mm. kehittäneet hoitokäytäntöjä ja vastaanottotiloja, tehneet hankintoja ja kouluttaneet henkilökuntaa sekä hyödyntäneet asiakkaiden palautetta laajemmin toimintojen kehittämisessä.

Toimintamme päämääränä on taata asiakkaiden ja potilaiden turvallinen ja laadukas hoito ja palvelu. Asiakas voi olla mukana parantamassa turvallisuutta ottamalla havaitsemansa vaaratilanteen tai puutteen hoidossa tai palvelussa puheeksi henkilökunnan kanssa heti, tai tekemällä tapahtumasta vaaratilanneilmoituksen. Asiakkaiden, potilaiden ja läheisten vaaratilanneilmoituksen voi tehdä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen verkkosivuilla olevalla sähköisellä vaaratilannelomakkeella. Vaaratilanneilmoituksen käsittelee ilmoitusta koskevan yksikön asiakas- tai potilasturvallisuudesta vastaava henkilö.

Vertaistukea ja apua sairaalassa asiointiin

Sairaalassa on tarjolla asiakkaille ja heidän läheisilleen koordinoitua järjestö- ja vapaaehtoistoimintaa OLKA-tukipisteessä, jossa järjestetään kohtaamisia, aula-apua, saattamista sairaalakäynnin aikana, tiedon jakamista, vertaistukea, verkostoitumista, potilasjärjestöjen ja sairaalan teemapäiviä.  OLKAn vapaaehtoiset ja ammattilaiset ovat asiakkaan tukena maksutta.

OLKA-vapaaehtoisia ja järjestöjen edustajia on tavattavissa keskussairaalan aulassa ja poliklinikoilla torstaina 14.9.

Kokemusasiantuntijatoiminta tuo asiakkaiden ja potilaiden kokemukset osaksi palveluiden kehittämistä ja asiakastyötä. Hyvinvointialueella on tällä hetkellä 245 koulutettua kokemusasiantuntijaa, jotka toimivat esimerkiksi vertaistukena sairastuneelle ja läheisille.

Kokemusasiantuntijoita on tavattavissa torstaina 14.9. keskussairaalan aulassa, Y-talon terveyskeskuksen aulassa sekä alueen sote-keskusten vastaanottojen aulatiloissa klo 9–11, poikkeuksena Ilmajoki, jossa kokemusasiantuntijoita on tavattavissa jo keskiviikkona 13.9. klo 9-11.

Palvelua tai kokonaisuutta koskevat tiedotteet ja uutiset

Kurikan perhekeskus aloittaa uusissa tiloissa 1.8.2024

Kun sairastun – mistä apua?

HyväEP-tiedotuslehti on julkaistu