Apua ja neuvontaa hyvinvointialueen chat-palvelussa

  • Tiedote
  • 28.6.2023 klo 10.58 (Muokattu: 28.6.2023 klo 13.35)

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on käytössä chat-palvelu Konsti. Konsti on tekoälyä hyödyntävä tietokoneohjelma, joka keskustelee asiakkaiden kanssa. Konstin kautta asiakas saa chat-yhteyden myös sosiaali- ja terveyspalveluiden ammattilaisiin. Palvelu on kaikkien hyvinvointialueen asukkaiden käytettävissä, ja se on maksutonta.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen verkkosivuston oikeassa alanurkassa on sinisävyinen Konsti-hahmo. Kun asiakas klikkaa ”Avaa chat”-painiketta, hän voi kirjoittaa avuntarpeensa Konstin keskustelukenttään. Konsti antaa aiheesta yleisiä neuvoja ja ohjaa oikeiden palveluiden pariin.

Konstista asiakas löytää palveluiden yhteystiedot ja voi valita yhteydenottokeinoksi chatin. Chat-painikkeet löytyvät kiirevastaanottojen sekä päivystys- ja aikuissosiaalityön yhteystietojen alta.

– Moni terveyteen ja aikuissosiaalityöhön liittyvä kysymys ratkeaa kuitenkin jo Konstin avulla, sillä sen tieto on ammattilaisten tuottamaa, Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen digipalveluiden kehittäjä Elina Nummikoski toteaa.

Terveyspalveluiden chat palvelee äkillisissä, ei fyysistä tutkimusta tai hoitoa vaativissa tilanteissa, jotka on mahdollista hoitaa alusta loppuun etänä. Palveluun voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä.

– Asiakkaan ei tarvitse tietää, mikä on oikea palvelu tai hoitotapa. Riittää että hän ottaa yhteyttä. Ammattilaiset kyllä auttavat ja ohjaavat oikeaan palveluun, Nummikoski sanoo. Terveyspalveluiden ammattilainen tekee hoidontarpeen arvion ja ohjaa tarvittaessa oikeiden palveluiden pariin. Ammattilaiset voivat siirtää asian tarvittaessa esimerkiksi sotekeskuksen hoitoon.

– Tyypillinen tiedustelu koskee flunssaa tai muuta ylähengitystieinfektiota, sen hoitoa tai mahdollista sairauslomatodistusta”, terveydenhoitaja Anna-Reetta Oravainen kertoo.

– Joku voi myös kokea, että omien oireiden ääneen sanominen on vaikeaa ja että niitä on helpompi selvittää viestittämällä chatissa”, Oravainen arvelee.

Myös puhe- tai kuulo-ongelmista kärsivälle kirjoittamalla saatava neuvonta ja apu voi olla toimiva keino hoitaa omaa asiaansa.

Sosiaalipalveluiden chat palvelee hyvinvointialueen työikäisiä asukkaita. Chatiin voi ottaa yhteyttä esimerkiksi arjessa selviytymiseen, taloudelliseen tilanteeseen, työllistymiseen, lähisuhdeväkivaltaan tai asumiseen liittyen. Sosiaaliohjaaja neuvoo, ohjaa ja antaa tietoa sosiaalipalveluihin sekä päätöksiin ja hakemuksiin liittyen.

– Tämä on hyvä uusi matalan kynnyksen yhteydenottokanava oman tai läheisen asian hoitamiseksi. Palvelussa voi asioida nimettömästi tai omalla nimellä vahvasti tunnistautuen, sosiaaliohjaaja Merja Paulasaari kertoo.

Syyskuussa 2023 chat-palvelu laajenee koskemaan myös fysioterapian palveluita, kun kaksi digifysioterapeuttia aloittaa työnsä chatissa. Digifysioterapeutteihin voi olla yhteydessä tuki- ja liikuntaelinvaivoihin tai apuvälineisiin liittyvissä kysymyksissä.

–Varhaisessa vaiheessa saatu oikea ohjaus ja liikkumisen tukeminen ehkäisevät oireiden pitkittymistä, Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen kuntoutuspalveluiden asiantuntija Maija Julmala sanoo.

Tavoitteena on, että myös lääkäripalvelut tulevat osaksi chat-palvelua syksyn 2023 aikana. Myös sosiaalipalvelua pyritään laajentamaan koskemaan perhe-, ikä- ja vammaispalveluita.

Chat-palvelun käyttöönottoprojektin rahoittaa Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hanke, joka on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa. Hanke on EU rahoitteinen.

Palvelua tai kokonaisuutta koskevat tiedotteet ja uutiset

Kurikan perhekeskus aloittaa uusissa tiloissa 1.8.2024

Kun sairastun – mistä apua?

HyväEP-tiedotuslehti on julkaistu