Aluevaltuusto päätti Lapuan kyläneuvoloiden keskittämisestä

• 29.1.2024 klo 14.51

Maanantaina 29.1.2024 kokoontunut aluevaltuusto päätti, että Lapuan Hellanmaan, Kauhajärven ja Tiistenjoen lastenneuvolan sivuvastaanotot keskitetään Lapuan keskustaan. Aikuisneuvolan sivuvastaanotot siirretään Lapuan sote-keskukseen. Kouluterveydenhuolto jatkuu kyläkouluissa ennallaan.

Kyseessä on ensimmäinen palveluverkkoa koskeva päätös, joka liittyy hyvinvointialueen uudistus-, tuottavuus- ja vaikuttavuusohjelmaan (UTV-ohjelma). Ohjelman tavoitteena on muun muassa vähentää 20 prosentilla hyvinvointialueen käytössä olevia tiloja ja niiden vuokrakustannuksia. Vuokrakulujen vähentämisen ohella Lapuan neuvolapalveluiden keskittämisellä pyritään optimaaliseen työntekijäresurssin käyttöön. Neuvolakäynnit sivutoimipisteissä ovat toteutuneet verrattain harvakseltaan.

– UTV-ohjelmaan liittyvät toimenpiteet tullaan valmistelemaan päätöksentekoon hyvinvointialueen hallintosäännön mukaisesti, hyvinvointialuejohtaja Tero Järvinen kiteyttää.

Lisäksi aluevaltuusto hyväksyi muutetun investointisuunnitelman vuosille 2024–2027.

Valtioneuvosto päätti viime viikolla Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen vuoden 2024 lainanottovaltuuden muuttamisesta. Hyvinvointialueelle myönnettiin vuodelle 2024 lainanottovaltuutta yhteensä 82 407 000 euroa. Lainanottovaltuuden edellytyksenä on UTV-ohjelman päivittäminen 15.3.2024 mennessä.

Hyvinvointialueen saama lainanottovaltuus kohdentuu vuodelle 2024 suunniteltujen investointien lisäksi muun muassa perhepalvelukeskus Aallokon kauppaan, Kauhajoen Sanssinkodin ja hammashoitolan uudisrakennukseen sekä Kurikan ja Alavuden sote-keskuksiin.

Lisäksi aluevaltuusto kävi keskustelua ikäihmisten palveluista, hyvinvointialueen henkilöstön työhyvinvoinnista sekä kesän 2024 järjestelyistä.