Alakoululaiset ovat löytäneet sähkösavukkeen eli vapen

• 2.10.2023 klo 11.56 (Muokattu: 2.10.2023 klo 11.56)

Syyskuussa julkaistun kouluterveyskyselyn mukaan viitos- ja kuutosluokilla pojista kuusi oppilasta sadasta on käyttänyt vähintään kerran sähkösavuketta eli vapettanut. Tämän lisäksi kasi- ja ysiluokkalaisista sama määrä vapettaa päivittäin.

Vapettamisesta on tullut ala-asteilla ilmiö lähes koko Suomessa

Lapset kiinnostuvat vapettamisesta yhä nuorempina. Nikotiinituotteet eivät ole perusopetuksessa aiheuttaneet aikaisempina vuosina samanlaisia haasteita, joten monet koulut ovat uuden edessä varsinkin pienemmillä paikkakunnilla. Päihdetoimintamallien päivitys ja toimenpiteiden suunnittelu onkin ajankohtaista monella koululla.

Sähkösavukelaite on helppo piilottaa esimerkiksi penaaliin, koska se voi muistuttaa nappikuulokkeiden latauskoteloa tai korostetussia. Vapessa käytettävät nesteet voivat olla pakattuja värikkäisiin karkki- ja mehupakkauksia tai meikkipakkauksia muistuttaviin pakkauksiin, jotka ovat selkeästi suunnattu houkuttelemaan nuoria käyttäjiä. Sosiaalisessa mediassa on nähtävillä erilaisia temppuvideoita, mitä kaikkia kuvioita ja muotoja höyryä puhaltamalla voi tehdä. Lasten ja nuorten välillä käytävään vapekauppaan on liittynyt esimerkiksi velaksi myymistä, uhkailua ja kiristämistä. Pahimmassa tapauksessa vape-tuotteiden myyjä tai ostaja on joutunut rikoksen uhriksi kauppatilanteessa. Vapetuotteista käydään kauppaa mm. koulujen alueilla ja harrastustoiminnan yhteydessä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on tutkinut, mistä lapset saavat käsiinsä uusia nikotiinituotteita. Päähankintakanavina nuuskalle ja sähkösavukkeelle THL:n mukaan toimivat sosiaalinen media ja monet saavat niitä myös käsiinsä kavereiden hakemana tai tarjoamana.

Mikä siis on vape?

Vape on akulla toimiva laite, jolla höyrystetään erilaisia nesteitä, jotka voivat sisältää suuria määriä nikotiinia. Vaikka Suomessa ei saa laillisesti myydä maustettuja nikotiinipitoisia nesteitä, niin niitä pystyy tilaamaan ulkomailta ja monet nuoret sekoittelevat nesteitä kotonaan. Nesteiden turvallisuudesta ei ole mitään takeita, koska niiden sisältöjä ei voida varmuudella tietää. Sähkösavukenesteissä käytetään ainesosia, joista osa on käytössä elintarviketeollisuudessa lisäaineena. Se ei kuitenkaan tarkoita, että höyrystettynä ja hengitettynä ne olisivat haitattomia.

Vapen nikotiini on haitallista

Nikotiiniriippuvuus kehittyy erittäin nopeasti ja se on vaikeasti hoidettavissa. Riippuvuus muuttaa aivojen toimintaa ja rakennetta pysyvästi (erityisen haitallista kehittyville aivoille ja hermostolle) ja myös vakavat myrkytysoireet ovat mahdollisia. Vapessa oleva nikotiini supistaa verisuonia, nostaa sykettä, verenpainetta ja altistaa rytmihäiriöille. Käyttö voi altistaa 2-tyypin diabetekselle sekä edesauttaa terveiden solujen muuttumista syöpäsoluiksi.

Vapen terveyshaitat

Vapettamisesta aiheutuu hengitysteiden ärsytysoireita, yskää ja päänsärkyä. Se haittaa keuhkojen normaalia toimintaa, sekä alentaa niiden toimintakykyä. Vapettaminen lisää myös riskiä sydän- ja verisuonitaudeille. Myös nikotiiniton sähkösavuke sisältää terveydelle haitallisia aineita kuten pienhiukkasia ja metalleja. Nikotiinittomien sähkösavukkeiden käyttö voi madaltaa kynnystä siirtyä muihin vastaaviin nikotiinipitoisiin tuotteisiin.

Miten ottaa asioita esiin kotona ja koulussa?

Ole aina valmis keskustelemaan lapsen kanssa vapettamisesta ja muista päihteistä. Keskustelkaa ja sopikaa rajoista. Rajojen noudattaminen on ensisijaisen tärkeää. Älä missään tilanteissa osta tai tarjoa alaikäiselle tupakka ja nikotiinituotteita tai mitään muitakaan päihteitä. Ole valmis pohtimaan myös omaa suhtautumistasi päihteisiin ja niiden käyttöön liittyen. Etsikää yhdessä luotettavaa ja neutraalia tietoa vapettamisesta ja muista päihteistä keskustelun tueksi. EHYT ry:n verkkosivut ehyt.fi on hyvä paikka saada aiheesta lisää tietoa. Oppikaa yhdessä lisää!