Tietoa etävastaanotoista
Etävastaanotolla tarkoitetaan sitä, että asiakkaan hoitaminen ja hoitoon liittyvät päätökset tai suositukset perustuvat videon välityksellä järjestettyihin ammattilaisen ja asiakkaan kahdenkeskeisiin keskusteluihin.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen etävastaanottopalvelut on suunnattu hyvinvointialueen asiakkaille ja asiakkaan kanssa tulee olla potilas- tai asiakassuhde. Etävastaanoton toteutuksesta sovitaan aina etukäteen ja asiakas saa siitä tietoa hoitavasta yksiköstä. Etävastaanotot soveltuvat voinnin seurantaan ja kontrollikäynneille.
Asiakkaan on annettava suostumus sähköiseen asiointiin ennen etävastaanoton aloittamista (Tietosuoja-asetus EU 2016/679). Suostumus annetaan sähköisesti Hyvis.fi –palvelussa ja kirjautumiseen tarvitaan pankkitunnukset tai mobiilivarmenne.
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue järjestää etävastaanotot toistaiseksi Microsoftin Teams-ohjelmaa hyödyntäen. Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue käyttää vahvaa tunnistautumista Teams-etävastaanottoon liityttäessä mahdollisten tietoturvariskien minimoimiseksi. Palvelunaikaisia etävälitteisiä videokeskusteluja ei tallenneta, etävastaanoton aikana ei tule lainkaan käyttää kirjallisen keskustelun toimintoa (chat/viestikenttä).
Alta löydät etävastaanottoihin liittyvät ohjeet PDF-tiedostoina.
Etävastaanoton tietosuoja HYVAEP.pdf
Teams liittyminen etävastaanottoon tietokoneella kansalainen.pdf
Teams liittyminen etävastaanottoon mobiililaitteella kansalainen.pdf