Tietoa etävastaanotoista

Etävastaanotolla tarkoitetaan sitä, että asiakkaan hoitaminen ja hoitoon liittyvät päätökset tai suositukset perustuvat videon välityksellä järjestettyihin ammattilaisen ja asiakkaan kahdenkeskeisiin keskusteluihin.

Käsi tietokoneen näppäimistöllä

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen etävastaanottopalvelut on suunnattu hyvinvointialueen asiakkaille ja asiakkaan kanssa tulee olla potilas- tai asiakassuhde. Etävastaanotto toteutuu ajanvarauksella asiakkaan kanssa sovitusti ja asiakas saa tietoa etävastaanoton käytännöistä hoitavasta yksiköstä. Etävastaanotot soveltuvat voinnin seurantaan ja kontrollikäynneille.

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella etävastaanotot järjestetään hyödyntäen Teams- ja Ninchat-ohjelmia. Tunnistautumisessa käytetään vahvaa tunnustautumista mahdollisten tietoturvariskien minimoimiseksi. Palvelunaikaisia etävälitteisiä videokeskusteluita ei tallenneta.

Kun etävastaanotto järjestetään Teams-ohjelmaa hyödyntäen, asiakas pääsee liittymään etävastaanotolle Hyvis.fi-palveluun lähetetystä linkistä. Hyvikseen kirjauduttaessa on annettava suostumus sähköiseen asiointiin ennen etävastaanoton aloittamista (Tietosuoja-asetus EU 2016/679). Teams-ohjelmalla järjestetyn etävastaanoton aikana ei tule lainkaan käyttää kirjallisen keskustelun toimintoa (chat/viestikenttä).

Kun etävastaanotto järjestetään Ninchat-ohjelmaa hyödyntäen, asiakas pääsee liittymään etävastaanotolle sähköpostitse lähetetystä linkistä. Vastaanoton aikana voit käydä keskustelua ammattilaisen kanssa (chat/viestikentässä).

Mikäli haluat kokeilla laitteesi etävastaanotolla toimivuuden käytä alla olevaa testityökalua.

Etävastaanoton testityökalu

Chat- ja etävastaanoton tietosuojaselosteen sekä käyttöehdot löydät täältä.

Alta löydät etävastaanottoihin liittyvät ohjeet PDF-tiedostoina.

Etävastaanotto-ohje (pdf)

Etävastaanoton tietosuoja HYVAEP (pdf)

Teams liittyminen etävastaanottoon tietokoneella kansalainen (pdf)

Teams liittyminen etävastaanottoon mobiililaitteella kansalainen (pdf)