Tuki, turva ja tutkinta -koulutuspäivä lapsiin kohdistuvan väkivallan teemoista 6.9.2023 Seinäjoella

• 11.8.2023 klo 10.31 (Muokattu: 30.8.2023 klo 10.19)

Barnahus-hanke, Tulevaisuuden sote-keskus -hanke ja Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue yhteistyössä toteuttavat:

Tuki, turva ja tutkinta
-koulutuspäivä lapsiin kohdistuvan väkivallan teemoista

Kansallisessa Barnahus-hankkeessa kehitetään lapsiin kohdistuvaan väkivaltaan liittyen neljän huoneen ajattelua, jonka mukaan esitutkinnan, psykososiaalisen tuen, suojelun ja somaattisten tutkimusten ”huoneissa” tulisi työskennellä ja arvioida lapsen tilannetta monialaisesti. Kaikissa huoneissa tapahtuva työ on yhtä tärkeää ja ne hyötyvät yhteisestä tiedonmuodostuksesta. Tässä koulutuspäivässä kuulet asiantuntijaluentoja poliisin ja syyttäjän kertomana esitutkinnasta sekä Taysin lasten oikeuspsykiatrisen yksikön ammattilaisten puheenvuorot lapselle tehtävistä somaattisista tutkimuksista sekä lapsen haastattelusta esitutkinnan aikana. Saat tietoa psykososiaalisen tuen näkökulmasta näyttöön perustuvista menetelmistä ja kuulet myös näkökulmia lasten suojeluun sekä kaikkien ammattilaisten rooleihin silloin, kun ilmenee mahdollista lapseen kohdistuvaa väkivaltaa. Päivän aikana käydään läpi myös erilaiset konsultaatiokanavat ja keskustellaan monialaisen yhteistyön merkityksellisyydestä lapsiin kohdistuvissa väkivaltaepäilyissä.

Aika
Keskiviikko 6.9.2023 klo 8.30−15.30
Aloitamme päivän kahvitarjoilulla klo 8.30.
Varsinainen ohjelma alkaa klo 9.00.

Seinäjoki Areena, Kirkkokatu 23, 60220 Seinäjoki

Ilmoittautuminen tilaisuuteen viim. 25.8.2023 mennessä

Kenelle
Koulutuspäivä on tarkoitettu lasten, nuorten ja perheiden kanssa työskenteleville ammattilaisille. Sisällössä painottuu lapsiin kohdistuvan väkivaltaepäilyyn liittyvä työskentely. Koulutuspäivä on maksuton.

Päivän ohjelma

klo 8.30−9.00 Kahvitarjoilu

klo 9.00−9.10 Avaussanat,
hankejohtaja Tytti Luoto, Tulevaisuuden sote-keskus -hanke