Influenssa- ja koronarokotukset 2023–2024

• 30.10.2023 klo 09.33 (Muokattu: 30.10.2023 klo 09.58)

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen rokotuksissa noudatetaan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeita. THL on yhtenäistänyt influenssa- ja koronarokotteen sairautensa perusteella saavat riskiryhmät, minkä vuoksi rokotukset voidaan tarjota heille yhtä aikaa.

Varaa rokotusaika sähköisesti täältä.

Huom! Varaa aika rokotukseen oman sote-keskuksesi alueelle. Rokotteet jaetaan sote-keskuksiin väestömäärän mukaan.

Maksuttomia rokotteita ovat:

• Influenssarokotteet: VaxigripTetra, Nenäsumute (2 – 6 vuotiaille) FluenzTetra
  • Koronarokote Comirnaty XBB.1.5-varianttivalmiste

Myös maksuttomien pneumokokkikonjugaattirokotteiden kohderyhmää on laajennettu. Kaikki kolme rokotetta voidaan antaa tarvittaessa yhtä aikaa. Rokotusten valtakunnallinen riittävyys saattaa vaikuttaa rokotteiden antamisajan muutoksiin. Rokotteiden antamisaikojen muutoksista tiedotetaan Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen sivulla ja lähiterveyspalvelukeskusten sivuilla.

Influenssarokotukset

Influenssarokote suojaa influenssalta ja sen jälkitaudeilta, kuten korvatulehdukselta, keuhkoputkentulehdukselta, keuhkokuumeelta sekä sydäninfarktilta ja aivoverenkierron häiriöltä. Rokote on paras suoja influenssaa vastaan. Influenssarokotteen saavat kansallisessa ohjelmassa maksutta ne, joiden terveydelle influenssa aiheuttaa oleellisen uhan tai joiden terveydelle rokotuksesta on merkittävää hyötyä.

Influenssarokotteen kohderyhmät

• Raskaana olevat
  • Kaikki 65 vuotta täyttäneet
  • Alle 7-vuotiaat lapset
  • Varusmiespalveluksensa aloittavat miehet ja vapaaehtoisen asepalveluksen aloittavat naiset
  • Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon henkilöstö sekä alan harjoittelijat (opiskelijat ja muut ei työsuhteiset) jotka osallistuvat potilaiden ja asiakkaiden välittömään hoitoon tai huoltoon.
  • Vakavalle influenssalle erityisen alttiiden henkilöiden lähipiiri: henkilö, joka asuu samassa asunnossa tai on viikoittain toistuvasti tekemisissä.

Sairauden tai hoidon vuoksi riskiryhmään kuuluvat (THL.fi)

• Krooniset sairaudet: sydänsairaus, keuhkosairaus, aineenvaihduntasairaus, maksasairaus, munuaisten vajaatoiminta
  • Vastustuskykyä heikentävä sairaus ja hoito
  • Hengitystä haittaava neurologinen sairaus tai tila
  • Downin oireyhtymä
  • Epilepsia
  • Uniapnea
  • Psykoosisairaudet
  • Sairaalloinen ylipaino

Lisäksi THL on ohjeistanut, että maksutonta kausi-influenssarokotetta voidaan tarjota kaikille niille henkilöille, jotka työnsä tai muun olosuhteen vuoksi ovat suuressa lintuinfluenssaviruksen tartuntariskissä. Näitä ryhmiä ovat muun muassa:

• turkistarhoilla työskentelevät
  • siipikarjan parissa työskentelevät
  • virkaeläinlääkärit sekä
  • laboratoriotyöntekijät, jotka työskentelevät lintuinfluenssan näytteenoton parissa.
  • muut henkilöt, joilla on suuri riski saada lintuinfluenssatartunta työnsä tai muun olosuhteen vuoksi.

Koronarokotukset

Koronavirusrokotteet ehkäisevät SARS-CoV-2-viruksen aiheuttamaa vakavaa tautia, sairaalahoidon tarvetta ja koronaan liittyviä kuolemia riskiryhmissä.

Koronarokotteen kohderyhmät

Yksi annos influenssarokotuksen yhteydessä

• Kuitenkin 3 kk sairastamisesta tai viimeisimmästä tehosteesta

Pneumokokkikonjugaattirokotteen kohderyhmät

• kantasolusiirteen saaneet
  • alle 75-vuotiaat vaikeaa munuaissairautta sairastavat (GFR ≤ 30, nefroottinen oireyhtymä)
  • alle 75-vuotiaat voimakkaasti immuunipuutteiset
  • 65–84-vuotiaat astmaa tai keuhkoahtaumatautia sairastavat

Nämä rokotukset annetaan vain kerran.

Tarkempaa tietoa siitä, ketkä saavat pneumokokkirokotteen osana kansallista rokotusohjelmaa, mitä rokotteita millekin kohderyhmälle annetaan ja millä aikataululla löytyy THL:n internetsivuilta.