Vammaispalvelun sosiaalityö ja sosiaaliohjaus

Milloin vammaispalveluita tarvitaan

Vammaispalveluiden tarkoitus on edistää yhdenvertaisuutta, osallisuutta ja osallistumista yhteiskunnassa sekä ehkäistä ja poistaa esteitä, jotka näiden toteutumista rajoittavat.

Vammaispalvelulaki on erityislaki ja sen tarkoituksena on täydentää yleisiä sosiaalipalveluja silloin, kun vammainen henkilö ei saa riittäviä ja hänelle sopivia palveluja ja tukitoimia muun lain nojalla.  Myös vammaisten henkilöiden palvelut järjestetään siis ensisijaisesti sosiaalihuoltolain turvin.

Voit hakea vammaispalveluja täyttämällä hakemuksen tai ottamalla yhteyttä suoraan oman sote-keskuksesi vammaispalveluihin.  Palvelutarpeestasi voi ilmoittaa myös läheisesi tai esimerkiksi asumisyksikkösi omahoitaja.

  • Jos olet jo vammaispalveluiden asiakas, voit ottaa yhteyttä omatyöntekijääsi puhelinaikana. Puhelinaikamme ovat joka arkipäivä klo 9 – 10. Jos sinulla ei ole omatyöntekijäsi numeroa, mutta tiedät hänen nimensä, voit soittaa puhelinaikana myös vaihteen kautta (06 415 4111). Tarvittaessa voi tarkistaa omatyöntekijäsi asiakasohjauksesta.
  • Asiakasohjaajiltamme saat neuvoja ja ohjausta palvelujen hakemiseen sekä tietoa palveluista. Asiakasohjaajat neuvovat myös jo jätetyn hakemuksen käsittelyyn liittyvissä asioissa.
Joupin neuvola

Hallituskatu 20

Nämä lomakkeet voit tulostaa ja täyttää käsin. Toimita tai postita täyttämäsi lomake oman alueesi vammaissosiaalityön toimipisteeseen. Osoitetiedot löydät lomakkeiden viimeiseltä sivulta.

Hakemus vammaispalveluista (pdf)

Hakemus vammaispalvelun liikkumisen tuen palveluista (pdf)

Hakemus omaishoidontuesta, alle 65-vuotiaat (pdf)

Hakemus erityishuollon matkakorvauksista (pdf)

Vammaissosiaalityön työntekijät auttavat sinua tarvittaessa hakemuksen täyttämisessä. Hakemuksen liitteeksi tarvitset lääkärin tai muun asiantuntijan lausunnon tai suosituksen.

Valtakirja puolesta asiointiin (pdf)

Joupin neuvola

Hallituskatu 20

Nämä lomakkeet voit täyttää sähköisesti. Linkit vievät sinut Omapalveluun, johon sinun pitää tunnistautua varmennekortilla, mobiilivarmenteella tai pankkitunnuksilla. Täytetty hakemus tallentuu Omapalvelun kautta suoraan asiakastietojärjestelmään työntekijän käsiteltäväksi. Voit liittää Omapalvelussa hakemuksellesi myös liitteitä.

Hakemus vammaispalveluista

Hakemus liikkumisen tuen palveluista

Vammaissosiaalityön työntekijät auttavat sinua tarvittaessa hakemuksen täyttämisessä. Hakemuksen liitteeksi tarvitset lääkärin tai muun asiantuntijan lausunnon tai suosituksen.

Joupin neuvola

Hallituskatu 20

Palvelutarpeen arviointi tehdään uudelle asiakkaalle tai arvioitaessa mahdollisuutta vammaispalvelujen asiakkuudelle.

Palvelutarpeen arvioinnin kautta kartoitetaan elämäntilannettasi ja tarvitsemiasi palveluja myös laajemmin muiden sosiaali- ja terveyspalvelujen näkökulmasta.

Palvelutarpeen arviointi aloitetaan seitsemän arkipäivän kuluessa yhteydenotostasi tai hakemuksesi saapumisesta.

Joupin neuvola

Hallituskatu 20

Hakemuksesi pyritään käsittelemään viivytyksettä ja päätös palveluista tehdään viimeistään kolmen kuukauden kuluessa hakemuksen saapumisesta.

Päätöstä ei kuitenkaan voida tehdä, jos asian ratkaisemiseksi ei ole riittäviä tietoja. Käsittelyn eteneminen saattaa viivästyä esimerkiksi puuttuvien selvitysten, yhdessä tehtävän palvelutarpeen arvioinnin, kotikäynnin tai muun syyn takia.

Jo ennalta tiedossa olevista palvelutarpeista kannattaa täyttää hakemukset ja olla yhteydessä vammaispalveluihin hyvissä ajoin.

Joupin neuvola

Hallituskatu 20

Osasta vammaispalveluita peritään asiakasmaksuja ja ne perustuvat sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annettuun lakiin ja asetukseen.

Tutustu tarkemmin perhe- ja sosiaalipalveluiden asiakasmaksuihin ja hyvinvointialueen asiakasmaksukäytäntöihin. Sivuilta löydät myös asiakasmaksuasiakirjan, jonka alle asiakasmaksut on koottu kokonaisuudessaan.

Muutoksen hakeminen asiakasmaksuun

Voit tarvittaessa hakea muutosta asiakasmaksuun . Lue lisää asiakasmaksun alentamisesta tai siitä vapauttamisesta.

Joupin neuvola

Hallituskatu 20

Asiakassuunnitelma täydentää palvelutarpeen arviointia ja se laaditaan yhdessä kanssasi. Suunnitelman laatimisen tarkoitus on keskustella elämäntilanteestasi ja pohtia yhdessä sinulle sopivat ja tarkoituksenmukaiset palvelu- ja tukimuodot, jotka vastaavat voimavarojasi ja tarpeitasi.

Tarvittaessa suunnitelma laaditaan yhteistyössä perheesi tai läheistesi kanssa. Sinun tai perheesi luvalla suunnitelmapalaveriin voidaan pyytää mukaan perheenjäseniä, ystäviä, terapeutteja, päiväkodin tai koulun edustajia tai muita tarpeellisia henkilöitä.

Lue lisää asiakassuunnitelmasta Vammaispalvelujen käsikirjasta.

Joupin neuvola

Hallituskatu 20

Oletko jo vammaispalveluiden piirissä?

Voit olla suoraan yhteydessä omatyöntekijääsi puhelinaikana. Puhelinaikamme ovat joka arkipäivä klo 9 – 10.

Jos sinulla ei ole omatyöntekijäsi numeroa, mutta tiedät hänen nimensä, voit soittaa puhelinaikana myös vaihteen kautta (06 415 4111). Tarvittaessa voi tarkistaa omatyöntekijäsi asiakasohjauksesta.

Tarvitsetko yleistä ohjausta ja neuvontaa?

Asiakasohjaajiltamme saat neuvoja ja ohjausta palvelujen hakemiseen sekä tietoa palveluista. Asiakasohjaajat neuvovat myös jo jätetyn hakemuksen käsittelyyn liittyvissä asioissa.

Asiakasohjauksen yhteystiedot ja asiointiajat löydät sivun alaosasta listattuna asiointialueittain.

Yhteystiedot

Digitaaliset palvelut

Voit hakea kuljetuspalvelua täyttämällä hakemuksen.

Kuljetuspalvelu (Vammaispalvelulaki)

Voit hakea vammaispalveluja täyttämällä hakemuksen.

Vammaispalveluhakemus

Toimipisteet

Alajärven perhekeskus
Alvar Aallon tie 2

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Toimipisteet

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Toimipisteet

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Toimipisteet

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Toimipisteet

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi, Seinäjoen ja Isonkyrön alue

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Toimipisteet

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Toimipisteet

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Toimipisteet

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Toimipisteet

Kurikan perhekeskus
Reinikantie 4

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Toimipisteet

Alajärven perhekeskus
Alvar Aallon tie 2

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Toimipisteet

Lapuan perhekeskus
Liuhtarintie 2

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Toimipisteet

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi, Seinäjoen ja Isonkyrön alue

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Toimipisteet

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Toimipisteet

Alajärven perhekeskus
Alvar Aallon tie 2

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00

Digitaaliset palvelut

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta (OmaEP digipalvelu)

Chat-palvelu, vammaispalveluiden ohjaus ja neuvonta

Puhelinnumerot

Vammaispalvelun asiakasohjauksen puhelinasiointi

Asiakasohjaajalta saat palveluihin liittyvää yleistä neuvontaa ja ohjausta sekä tarvittaessa yksityiskohtaisempaa asiakasohjausta.

Puhelin

Soittoajat

ma 09:00-11:00
ti 09:00-11:00
ke 12:00-14:00
to 12:00-14:00
pe 09:00-12:00