Uusi blogikirjoitus: Vammaispalveluiden asiakasohjaus entistä saavutettavammaksi – asiointi helpottuu ja monipuolistuu
- Tiedote
- 11.11.2025 klo 15.19
Vammaispalveluiden asiakasohjaus entistä saavutettavammaksi – asiointi helpottuu ja monipuolistuu
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella on viime vuosina uudistettu vammaispalveluiden asiakasohjausta, ja tulokset näkyvät konkreettisesti asiakkaiden arjessa. Uudistettu toiminta on tuonut asiakasohjaukseen uusia asiointikanavia, yhtenäiset käytännöt ja aiempaa laajemmat palveluajat. Nämä tukevat palvelun saavutettavuutta sekä sujuvoittaa asiointia.
Monikanavainen ja selkeä asiointi
Vammaispalveluiden asiakasohjauksessa käytössä on nyt yksi puhelinnumero 050 343 8321, johon asiakkaat voivat ottaa yhteyttä arkisin klo 9–11 ja 12–14. Tämä muutos tekee yhteydenotosta entistä selkeämpää ja vähentää epäselvyyksiä siitä, mihin numeroon tulisi soittaa.
Samanaikaisesti on panostettu digitaalisiin palveluihin. OmaEP chat palvelee asiakkaita ma–pe klo 9–11 ja 12–14. OmaEP viestit mahdollistavat kiireettömän yhteydenoton vuorokauden ympäri. Viesteihin vastataan 1–3 arkipäivän kuluessa. Näin asiakkaat voivat ottaa yhteyttä silloin, kun se heille parhaiten sopii, ajasta ja paikasta riippumatta.
Helppo yhteys oikeaan palveluun
Uudistettu toiminta lisää palveluiden tehokkuutta ja sujuvuutta. Asiakasohjaajat kartoittavat jokaisen asiakkaan tilanteen yksilöllisesti ja varmistavat, että asiakas ohjautuu oikeaan palveluun oikeaan aikaan. Yhtenäiset toimintatavat ja selkeä työnjako vähentävät päällekkäistä työtä ja tehostavat resurssien käyttöä.
Asiakkaiden näkökulmasta tämä tarkoittaa nopeampaa palvelua, lyhyempiä odotusaikoja ja vähemmän viivettä palveluketjussa.
Yhdenvertaiset palvelut koko alueella
Vaikka asiakasohjaus painottuu vahvasti etäpalveluihin, se tukee myös kivijalkapalveluita tarjoamalla ohjausta niihin hakeutumisessa. Uudistus on lisännyt yhdenvertaisuutta koko hyvinvointialueella: asiakkaat saavat nyt saman tasoista ohjausta ja neuvontaa asuinpaikasta riippumatta.
Vuoteen 2025 mennessä käyttöönotetut digitaaliset ratkaisut, kuten OmaEP:n chat, etävastaanotot ja viestit, tukevat tätä tavoitetta ja vahvistavat vammaispalveluiden asiakasohjauksen saavutettavuutta entisestään.
Kirsi Mannila, asiantuntija (vammaispalvelut)
Pirjo Kankaanpää, projektityöntekijä (vammaispalvelut)