Etelä-Pohjanmaalla luottamus terveys- ja sosiaalipalveluihin keskimääräistä korkeampaa
- Tiedote
- 16.5.2025 klo 15.28
Eteläpohjalaisista 62,3 prosenttia luottaa terveyspalveluiden toimintaan ja 51,5 prosenttia sosiaalipalveluiden toimintaan. Tiedot käyvät ilmi Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) 15.5.2025 julkaistusta tilastoraportista. (THL, linkki aukeaa uuteen välilehteen)
Valtakunnallisesti vuonna 2024 noin puolet (54 prosenttia) suomalaisista aikuisista luotti terveyspalvelujen toimintaan, ja vastaavasti sosiaalipalvelujen toimintaan 42 prosenttia.
Etelä-Pohjanmaan luvut ovat hyvinvointialueiden välissä vertailussa maan toiseksi parhaat, joskin valtakunnallisesti luottamus palvelujärjestelmän toimivuuteen on heikentynyt.
Hyvinvointialuejohtaja Tero Järvinen katsoo, että tuloksiin vaikuttavat laajasti eri tekijät.
– Yleiseen valtakunnalliseen luottamuksen heikkenemiseen on varmasti vaikuttanut hyvinvointialueisiin liittynyt negatiiviseksi koettu uutisointi muun muassa jatkuvine yhteistoimintaneuvotteluineen ja palvelupisteiden karsimisineen.
– Taasen palveluja käyttäneet henkilöt ovat varmasti saaneet Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella ammattitaitoista ja luottamusta herättävää palvelua suorissa asiakaskohtaamisissa. Näin ollen henkilöstön toiminta ja asenne on ollut keskeisessä asemassa siinä, että Etelä-Pohjanmaa menestyy vertailussa varsin hyvin.
Asiakastyytyväisyys pysynyt korkealla
Samaan aikaan palveluja käyttäneet olivat valtakunnallisesti kuitenkin tyytyväisiä. Kaksi kolmesta terveyspalvelujen käyttäjästä ja hieman yli puolet sosiaalipalvelujen käyttäjistä arvioi, että viimeisin vastaanottokäynti oli myönteinen kokemus. Asiakastyytyväisyys on säilynyt samanlaisena vuosina 2020–2024.
THL:n Terve Suomi -tutkimus tuottaa ajankohtaista ja vertailukelpoista tietoa Suomessa asuvien aikuisten terveydestä, hyvinvoinnista ja palvelukokemuksista koko maassa ja hyvinvointialueittain. Vuoden 2024 kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 26 682 vähintään 20-vuotiasta henkilöä.
Aiheesta lisää THL:n verkkosivuilla:Asiakastyytyväisyys sosiaali- ja terveyspalveluissa pysynyt korkealla – luottamus järjestelmän toimivuuteen heikentynyt – THL