Asiakasraati

Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueelle on perustettu elämänvaihemallilla neljä asiakasraatia, joiden tehtävänä on tuoda hyvinvointialueen toimintaan asiakaslähtöisyyttä ja asiakkaiden näkemyksiä, kokemuksia ja odotuksia palveluista.

Raadit tuottavat uusia ideoita siitä, miten palveluita voitaisiin kehittää ja järjestää käyttäjäystävällisemmin. Asiakasraatityö vahvistaa asiakkaiden ja potilaiden osallisuutta, edistää tiedon jakamista ja lisää vaikuttamisen mahdollisuuksia.

Asiakasraatiin haettiin kahdella avoimella haulla jäseniä Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella asuvista eri-ikäisistä ja erilaisessa elämäntilanteessa olevista asukkaista. Viimeisin haku suljettiin 2.10.2025. Saimme yhteensä 69 kiinnostunutta yhteydenottoa.

Tavoitteena oli saada kuhunkin asiakasraatiin 10 jäsentä. Valinnoissa painottui kiinnostus raadin toimintaa kohtaan, tarkemmat kiinnostuksenkohteet, huomioitiin ikä- ja sukupuolijakauma sekä aluekohtainen edustavuus.

Asiakasraatien jäsenet

  • Aittolampi Riikka
  • Hasunen Laura
  • Kauttio Soile
  • Korpela Mirva
  • Leppäaho Oskari
  • Mörönen Joanna
  • Nisula Heidi
  • Olkkonen Henna-Maria
  • Sormunen Annika
  • Talvitie Riitta
Joupin neuvola

Hallituskatu 20

  • Haapa-aho Anne
  • Kataja Tiina
  • Kivinen Susanna
  • Kultalahti Essi
  • Lappalainen Riitta
  • Orpana Sari
  • Saunavaara Mari
  • Takamäki Matti
  • Valkama Mervi
  • Ylimäki Mico
Joupin neuvola

Hallituskatu 20

  • Frigård Maria
  • Pihakari Päivi
  • Saariranta Juha
  • Valkama Mervi
  • Vihanta Tarja
  • Ylihannula Talvi
Joupin neuvola

Hallituskatu 20

  • Hautakangas Anna-Liisa
  • Korkealaakso Heikki
  • Lindström Marita
  • Luokkakallio Jaana
  • Mannila Riitta
  • Mäkela Anneli
  • Niemistö Maarit
  • Pitkäkoski Aki
  • Rajamäki Eino
  • Vierre Jukka
Joupin neuvola

Hallituskatu 20

Asiakasraadin toiminta

Raadit kokoontuvat vähintään 2 kertaa vuodessa joko kasvokkain tai Teams-etäyhteyden välityksellä. Tapaamiskäytännöistä sovitaan tarkemmin ensimmäisessä kokouksessa. Raadit työskentelevät neljän vuoden ajan. Asiakasraatien ensimmäinen kokoontuminen oli 20.11.2025.

Hyvinvointialueen henkilökunta ohjaa aina raatien ja ryhmien toimintaa. Asiakasraadit eivät ole hyvinvointialueen virallisia toimielimiä ja niiden koko ja työskentelytavat saattavat vaihdella.

Yhteystiedot

Aila Mäki-Rajala

Asiakkuuspäällikkö

Tätä palvelua on kehitetty yhteistyössä Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen kanssa.

EU-rahoitteisuudesta kertova logo