Digituki
Tältä sivulta löydät tietoa siitä mitä digituella tarkoitetaan ja millaisia digituen muotoja on olemassa. Saat ymmärryksen siitä mitä eroa on hyvinvointialueen ammattilaisen antamalla digituella ja muun muassa kirjastoista saatavalla yleisellä digituella.
Tämän sivun lopusta löydät linkkejä
- lähellä annettavan digituen tarjoajiin paikkakunnittain
- koulutuksia järjestäviin tahoihin, mikäli oman digiosaamisen kehittäminen kiinnostaa
- valtakunnallisiin etätukea toteuttaviin tahoihin sekä
- omatoimisesti opiskeltaviin materiaaleihin.
Mitä digituki on?
Digituki antaa tukea digitaaliseen asiointiin sekä palveluiden ja laitteiden käyttöön. Se auttaa asiakasta käyttämään laitteita ja asioimaan digitaalisissa palveluissa itsenäisesti ja turvallisesti.
Digituen muotoja ovat:
- lähituki: vierellä opastaminen, asiointipisteet, vertaistuki, kotiin vietävä tuki
- etätuki: chat-, puhelin- tai videotuki, kylmät asiointipisteet
- koulutukset: verkkokoulutukset, kansalaisopistot, kurssit
Digituen sisältö voi vaihdella. Se voi olla esimerkiksi kirjastoista saatavaa digineuvontaa tai viranomaisena omissa digitaalisessa asioinnissa opastamista, sovelluksen lataamisessa ja asentamisessa sekä palvelujen käyttöönotossa neuvomista. Jokainen organisaatio määrittää, minkälaista digitukea se tarjoaa.
Tukea hyvinvointialueen omien digipalvelujen käytössä
Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ammattilainen neuvoo sinua vain omien digipalvelujensa käytössä tai ohjaa sinut tarvittaessa toisen ammattilaisen luo, joka sinua voi auttaa.
Huomioithan, että Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ammattilaisen opastamisvelvollisuus ei koske laitteisiin liittyvää tukea tai hyvinvointialueen ulkopuolisia digipalveluita. Niissä asioissa auttaa muun muassa joka paikkakunnalta löytyvän kirjaston henkilökunta.
OmaEP digipalvelu on jo yksi etäyhteydellä annettavan digituen muoto. OmaEP digipalvelussa sinulla on mahdollisuus saada digitukea ammattilaiselta chatissa ja etävastaanotoilla näiden toimintojen käytössä. Etätueksi luokitellaan myös ammattilaisen antama neuvonta puhelimitse.
Yleistä digitukea kirjastoista tai muista kunnan palvelupisteistä
Yleinen digituki on varsinaisesta asioinnista erillistä digitukea.
Yleisen digituen tavoitteena on opastettavan henkilön digiosaamisen kehittäminen tai palveluiden tai laitteiden käyttöön liittyvien haasteiden ratkaiseminen yhdessä hänen kanssaan ilman varsinaisessa asioinnissa opastamista.
Yleistä digitukea ovat esimerkiksi asiakkaan oman laitteen käytössä opastaminen ja yleisen, kaikkien tunteman, digitaalisen palvelun käyttö (esim. Yle Areena). Merkittävä osa yleistä digitukea on asiakkaan laitteen käytössä opastamista.
Opastaminen perustuu asiakkaan tukemiseen esimerkiksi palvelun tai laitteiden julkisten ohjemateriaalien avulla.
Digitukea tarjoavat toimijat Etelä-Pohjanmaalla
Kartalla on esitelty yleistä digitukea, etätukea ja digikoulutuksia tarjoavat tahot alueellamme. Löydät kartan alta näiden tahojen yhteystiedot. Tarjolla on myös omatoimista opiskelua tukevaa materiaalia.
