Sosiaali- ja potilasasiamies
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista edellyttää, että jokaisessa terveydenhuollon toimintayksikössä on nimetty potilasasiamies.
Potilasasiamiehen tehtävänä on:
- neuvoa potilaita lain soveltamiseen liittyvissä asioissa;
- neuvoa ja tarvittaessa avustaa potilasta potilaan oikeuksiin liittyvissä asioissa
- tiedottaa potilaan oikeuksista ja
- toimia muutenkin potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.
Potilasasiamieheen voi ottaa yhteyttä, jos asia koskee esimerkiksi:
- hoitoon pääsyä tai joutumista
- ongelmia tiedonsaannissa
- potilasasiakirjassa olevan tiedon korjaamista
- epäilyä potilas- tai lääkevahingosta
- rekisteritietojen tarkastusta
- tietosuojaa
- tyytymättömyyttä hoitoon tai kohteluun.
Voit lähettää sähköisen yhteydenottopyynnön potilasasiamiehelle Hyvis-palvelussa. Voit soittaa potilasasiamiehelle alla mainittuina puhelinaikoina. Käynnistä tulee sopia etukäteen potilasasiamiehen kanssa. Potilasasiamiehen palvelut ovat luottamuksellisia ja maksuttomia.
Potilasasiamiesten yhteystiedot
Elina Puputti
Potilasasiamies, YTM
Marjo-Riitta Kujala
Potilasasiamies, YTM
Puhelinajat: Maanantaisin klo 12.30–13.30 sekä tiistaisin, torstaisin ja perjantaisin klo 8.30–10, puh. 06 415 4111 (vaihde).
Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot
Taina Holappa (sij. Anne Viita 1.12.2021 alkaen)
Puhelinajat: Suorat puhelinajat ovat ma–to klo 9–11, puh. 040 830 2020. Puhelinnumerossa on käytössä vastaaja, johon voit jättää soittopyynnön takaisinsoittoa varten.
Lisätietoa sosiaaliasiamiehen toiminnasta (sonetbothnia.fi).